Pro svůj marketingový výzkum potřebujete informace – ale kde je najít?

Pro svůj marketingový výzkum potřebujete informace – ale kde je najít?

Na Internetu naleznete mnoho agentur, u kterých si můžete objednat zpracování marketingového výzkumu na vybrané téma. Pro malé firmy jsou však jejich služby většinou drahé. Rozhodnete-li se zjišťovat informace o trhu, tržních podílech, konkurenčních firmách a jejich výrobcích nebo značkách sami, narazíte zřejmě na problém, kde tyto informace získat. V článku uvádím několik tipů, které by Vám mohly s Vaším výzkumem pomoci.

Prozkoumejte důkladně weby konkurence

Na webech konkurence naleznete mnohé cenné údaje jako o firmách, tak i o jejich nabídce. Zejména vedoucí firmy v oboru publikují často zajímavé informace o svých obchodních výsledcích a tržních podílech, ze kterých se dá odhadnout i celkový potenciál trhu a spočítat Váš tržní podíl. Nezapomeňte rovněž prozkoumat sekce tiskových zpráv, kde naleznete další informace nebo i inspiraci pro Vaši firmu. U konkurenčních firem, které jsou svým působením srovnatelné s firmou Vaší, můžete v následné analýze porovnávat získané infomace s údaji o Vaší firmě a zjišťovat tak Vaše slabé i silné stránky.

Nenechte se odradit tím, že konkurenční weby jsou často nepříliš přehledné, a že v nich na první pohled nenajdete nic zajímavého. Ty nejzajímavější a nejdůležitější informace jsou zpravidla uloženy až kdesi v hloubi webu, a je potřeba je odtud vydolovat.

Statistický úřad – zdroj informací o ČR

Další cenné informace pro Váš marketingový výzkum můžete získat na webu Českého statistického úřadu (www.czso.cz). V pravé liště na titulní straně webu naleznete statistické informace o České republice – mnoho přehledných tabulek s detailními ekonomickými i demografickými daty, které si můžete stáhnout ve formátu Adobe Acrobat (pdf) nebo MS Excel (xls).

Informace o médiích má MaM

On-line verze týdeníku Marketing a Média (www.mam.cz) obsahuje důležitá data pro zadavatele reklamy – zjistíte zde náklady a čtenost tisku v rozdělení dle kategorií (např. denní tisk, prestižní magazíny, tituly pro děti a mládež), poslechovost rozhlasových stanic nebo i údaje o návštěvnosti nejznámějších webů. U jednotlivých médií jsou k dispozici údaje jak celostátní, tak i regionální. Web nabízí dále mnoho dalších zajímavých marketingových informací a určitě stojí za návštěvu.

Marketingové noviny

Marketingové noviny (www.marketingovenoviny.cz) jsou kvalitním zdrojem informací a aktualit prakticky ze všech marketingových oblastí. V rubrice „Výzkum“ možná najdete právě ty informace, které pro Váš marketing potřebujete. Jsou zde například publikovány základní informace týkající se spontánní znalosti značek v různých oblastech – od fotoaparátů po lihoviny. Tyto výsledky průzkumu jsou přebírány od Institutu pro výzkum trhu GfK Praha. Web se zabývá mnohými oblastmi marketingu a proto zde najdete jak aktuality, tak i fundované články týkající se teorie marketingu.

Volně prodejné studie jsou dostupné i pro střední a menší firmy

Na webu společnosti GfK Praha (www.gfk.cz), kterou jsem zmínil již výše, můžete rovněž najít informace pro Váš marketingový výzkum. U této firmy je však zajímavá i její komerční nabídka. Kromě výzkumů prováděných na zakázku nabízí GfK Praha také volně prodejné studie v různých oblastech podnikání, jejichž cena se řádově pohybuje v desítkách tisíc Kč – a je tedy cenově přístupná i středním a menším firmám.

Od roku 2002 pracuji na volné noze jako marketingový specialista, copywriter a konzultant. Zaměřuji se zejména na marketing malých firem a poznatky a zkušenosti z této oblasti publikuji na serveru promarketing.cz. Více informací...