Webové stránky malé firmy (5.část seriálu)

Webové stránky malé firmy (5.část seriálu)

Po poněkud delší prodlevě způsobené zejména mým vyšším pracovním vytížením pokračuje seriál zaměřený na webové stránky malých firem. Ještě předtím, než se budeme věnovat aktivitám propagujících Vaše firemní stránky, bych se rád zastavil u několika věcí, kterým je potřeba věnovat při přípravě a realizaci firemních stránek pozornost.

Pro mnohé z Vás budou možná následující informace samozřejmé a můžete mít pocit, že se nedozvíte mnoho nového; faktem ale je, že mnohé stránky malých firem publikované na českém Internetu níže uvedené zákonitosti příliš nerespektují. Pokládám proto potřebné upozornit i na tyto „samozřejmosti“. Na co si tedy dát pozor?

Přehledná navigace

O tom, že je potřeba přizpůsobit navigaci po stránkách Vaší hlavní cílové skupině, jsem psal již minule. Zjistěte si, co návštěvníci na Vašich stránkách hledají. Pravděpodobně je budou nejvíce zajímat praktické informace – jaké produkty a služby nabízíte, za jaké ceny, jak si je mohou objednat, kde najdou Vaši firmu či prodejnu, jaká je jejich otevírací (provozní) doba, jaký je na Vás kontakt – adresa, telefon, fax, email. A dále – jaké jim nabídnete záruky a garance, doprovodné služby, servis. Všechny tyto informace by měly být snadno dostupné, nejlépe přímo z titulní stránky

Doména

Je pravdou, že internetová doména www.vasefirma.cz působí věrohodněji, než třeba www.poskytovatel.cz/zakaznici_firmy/vasefirma. Webový prostor poskytovaný zdarma (freehosting) s sebou navíc většinou nese několik nevýhod – na Vašich stránkách je zveřejňována reklama poskytovatele, problematická je mnohdy dostupnost a úroveň technické podpory.

Nespoléhejte na to, že si Vás zákazníci sami najdou. Pokud nebude Vaše internetová adresa patřičně propagována (minimem je registrace do katalogů a vyhledávačů), výsledek bude u obou výše uvedených variant stejný – nulová odezva.

Optimalizace grafiky

Grafické prvky na vašem webu jsou nutností – ryze textový web dnes již zřejmě nikoho neosloví. Na druhé straně je potřeba zajistit rozumnou velikost grafických prvků. Většina běžných uživatelů Internetu je stále ještě připojena přes vytáčenou linku a ocení rychlé natažení Vašich stránek. Flashové animace jsou možná efektní a zajímavé – pokud máte pocit, že se bez nich neobejdete, dejte alespoň návštěvníkům s pomalým připojením možnost úvodní flashové sekvence přeskočit. Máte-li ve firmě kvalitní a rychlé připojení k Internetu, zkuste se na Vaše stránky připojit přes dial-up a podívejte se, jak rychle se načítají běžnému návštěvníkovi.

Jednoduché a přehledné pozadí

Zvolte vhodnou a dostatečně kontrastní kombinaci písma a pozadí. Pozadí doporučuji zvolit raději jednobarevné (nejlépe bílé). Různé textury působí na první pohled efektně, písmo je však mnohdy daleko hůř čitelné.

Optimální délka stránky

Zde nemám jednoznačné doporučení – vždy záleží na konkrétním obsahu. Osobně nemám rád stránky, kdy se po chvíli načítání grafik, menu a reklam objeví jedna krátká věta – vždy mám pocit, že jsem o něco ošizen a že za čekání po dobu natahování stránky nejsem publikovanými informacemi dostatečně „odměněn“. Zkuste proto umístit na stránku alespoň jeden až dva odstavce textu. Pokud jde o maximální délku, opět záleží na typu informace. Například některé americké weby zaměřené na prodej obsahují jen jednu předlouhou „maxistránku“. Na ní je postupně návštěvník soustavně a bez prodlev (způsobených například natahováním nové stránky) zpracováván tak, aby po dočtení stránky byl dostatečně motivován k okamžitému odeslání objednávky…

Komunikace s návštěvníky

Mnohé weby komunikují pouze jednosměrně – směrem k návštěvníkům. Zapomíná se přitom, že tito návštěvníci mohu být velice cenným zdrojem informací. Doporučuji proto umístit na vaše stránky návštěvní knihy, diskusní fóra, uživatelské formuláře, výzvu k registraci pro zasílání firemního newsletteru. Cílem není vždy prodat; nejdříve je potřeba získat kontakty na potenciální zákazníky a proniknout do jejich povědomí.

Očekávání internetové komunity

Naplňte očekávání internetové komunity: na e-maily odpovídejte do 24 hodin, potvrzujte příjem objednávek i dalších požadavků návštěvníků Vašeho webu. Nebudete-li komunikovat dostatečně rychle, ztratíte pravděpodobně jejich důvěru v kvalitu Vašich služeb.

Bezpečnost a ochrana osobních informací

Obchodujete-li na Internetu, zajistěte Vašim zákazníkům co nejvyšší úroveň bezpečnosti, a to nejen pro platební transakce, ale i pro další citlivá (například osobní) data.

Od roku 2002 pracuji na volné noze jako marketingový specialista, copywriter a konzultant. Zaměřuji se zejména na marketing malých firem a poznatky a zkušenosti z této oblasti publikuji na serveru promarketing.cz. Více informací...