Propagace Vašich webových stránek (6.část seriálu)

Propagace Vašich webových stránek (6.část seriálu)

V této části seriálu věnovaného webovým stránkám malých firem se zaměříme na to, jak Vaše stránky propagovat a zajistit si tak co nejvyšší návštěvnost.

Registrace ve vyhledávačích a katalozích

Jak Vás na Internetu potenciální zákazníci najdou? Většina z nich pravděpodobně využuje služeb katalogů a vyhledávačů. Marek Prokop publikoval před časem na serveru Lupa článek, ve kterém píše, že pouhých 16% z miliardy webových míst je v těchto katalozích a vyhledávačích registrováno. V příkrém protikladu k této informaci je fakt, že až 80% uživatelů Internetu využívá služeb katalogů a vyhledávačů k nalezení požadovaných informací.

Nesmíme přitom ale opomenout cíl Vaší internetové prezentace. Chcete-li zde například pouze poskytnout servis a podporu stávajícím zákazníkům, můžete je o Vašich stránkách informovat přímo. Nicméně se domnívám, že jedním z hlavních cílů velké většiny webových stránek malých firem je zejména zprostředkovat návštěvníkům stránek úvodní informaci o firmě a její nabídce – a proto byste rozhodně neměli registraci v katalozích a vyhledávačích podcenit.

Kam stránky registrovat?

Určitě alespoň do nejznámějších portálů, jakými jsou například www.seznam.czwww.centrum.czwww.atlas.cz. Důležité je pečlivě promyslet, ve kterých sekcích katalogu Vaše stránky registrovat. Nezapomeňte ani na oborové katalogy a vyhledávače, specializované servery nebo i regionální katalogy. Dobře zvažte, jaký titulek a popis k Vašim stránkám uvedete – měly by co nejlépe a nejvýstižněji oslovit cílovou skupinu a motivovat ji k návštěvě Vašich stránek.

Registrace je obvykle zdarma, můžete ale využít i placených služeb. Jejich výhodou je zvýraznění Vašeho záznamu, přednostní výpis v určité sekci apod. Určitě se o Vás dozví daleko více lidí, když odkaz na stránky naleznou hned na první stránce výsledků vyhledávání a ne třeba až na dvacáté…

Je možné dosáhnout dobrého umístění Vašich stránek ve vyhledávačích i bez přednostních výpisů?

Ano, ale situace je poněkud složitější a vyžaduje speciální znalosti konstrukce obsahu stránek, aby jejich obsah vyhledávače vyhodnotily jako zajímavý a v žebříčku nalezených výsledků Vás posunuly co nejvíce nahoru. Z jednodušších metod můžu uvést pečlivý výběr vhodných klíčových slov (a třeba i jejich umístění do textu prvního odstavce, který vyhledávače považují za podstatný), text zobrazený v horní liště okna browseru (TITLE), vhodné použití tzv. META tagů atd. Většina z vás se těmito záležitostmi pravděpodobně nebude zabývat přímo a využije služeb specialistů. Pokud Vás přesto tato problematika zaujala, doporučuji vyhledat na Internetu hesla SEO (search engine optimization) nebo SEM (search engine marketing), dozvíte se jistě mnoho zajímavých věcí.

Propagace na Internetu

Úmyslně se až nyní dostávám ke klasické internetové reklamě, reprezentované zejména známými reklamními proužky – bannery. Jejich problémem je totiž zejména nízká účinnost – pyšní-li se banner „klikatelností“ v řádu desetin procent či dokonce procent celých, jde již o banner velmi úspěšný. Můj názor je, že běžný uživatel Internetu na bannery prostě nekliká. I proto dnes vymýšlejí kreativní pracovníci v internetové reklamě nové, větší formáty a sofistikovanější ztvárnění. Výsledek je ale spíše takový, že tyto nové pohybující se velkoplošné a rádoby „inteligentní“ formáty uživatele Internetu spíše obtěžují. A obtěžující reklama je špatná reklama.

Jednou z mála výhod bannerů tak zůstává nízká cena v řádu desetihaléřů za zobrazení banneru. Využijete-li služeb některého z výměnných bannerových systémů, Vaše reklama se může zobrazovat na ostatních serverech i zdarma.

O něco zajímavější i účinnější je reklama textová. Hledáte-li informace prostřednictvím vyhledávače www.google.com, všimněte si sponzorovaných odkazů, které se vám nabídnou na pravé straně stránky. Vyšší účinnost je daná jak vhodným výběrem klíčových slov (takže sponzorovaný odkaz zpravidla velice dobře koresponduje s tím, co hledáte), tak i psychologickým faktorem – čtenář má prostě k textovým odkazům větší důvěru, jelikož jeho zkušenost praví, že na textových odkazech je postaven téměř celý Internet.

Když už jsem se dostal ke sponzorovaným odkazům Google – zde může být pro Vás jako zadavatele reklamy zajímavý fakt, že za reklamu platíte pouze tehdy, když uživatel na odkaz skutečně klikne (cost-per-click systém). Na druhé straně je tento systém postaven tak, že nemilosrdně vyřazuje odkazy, jejichž klikatelnost je malá. Je tudíž zajímavý nejen pro zadavatele reklamy, ale též pro uživatele, jelikož jim nabízí pouze vysoce kvalitní odkazy, o které je opravdu zájem.

A co e-mail? Samozřejmě i ten můžete při propagaci webových stránek využít, kombinace webu a e-mailu je opravdu velmi efektivní. Můžete svým zákazníkům a zájemcům posílat pravidelně e-mailový newsletter a na webu je nechat zaregistrovat se pro jeho odběr. A nezapomeňte propagovat Váš web i v běžných mailech – uvádějte webovou adresu jako součást Vašeho podpisu.

Využívejte nástroje klasického marketingu

Nemyslím si, že by bylo efektivní vytvářet klasické reklamní kampaně na propagaci Vašich webových stránek. Ale co považuji za podstatné, je důsledné uvádění webové adresy ve všech firemních materiálech – na hlavičkových papírech, vizitkách, v letácích, brožurách či inzerátech.

Od roku 2002 pracuji na volné noze jako marketingový specialista, copywriter a konzultant. Zaměřuji se zejména na marketing malých firem a poznatky a zkušenosti z této oblasti publikuji na serveru promarketing.cz. Více informací...