Jak psát marketingové titulky? Několik tipů od mistrů svého oboru

Jak psát marketingové titulky? Několik tipů od mistrů svého oboru

Dobře napsaný titulek má doslova kritický význam pro Vaše marketingové sdělení. Neupoutá-li pozornost a nepřiměje k podrobnějšímu čtení, právě jste vyhodili 80% peněz oknem. „Nejstrašnější zločin je tisknout reklamu bez titulku“ tvrdil David Ogilvy, možná největší reklamní mág 20. století. A špičkový současný copywriter Gary Bencivenga k tomu dodává: „Snažte se, aby bylo Vaše sdělení maximálně důvěryhodné“.

Titulek si přečte v průměru 5x více lidí, než zbytek textu. Jeho hlavním cílem je zaujmout ve velmi krátké době – v několika desetinách vteřiny. „Geniální“ titulky – hádanky, rafinovaná intelektuální sdělení a podobné nesmysly ponechte konkurenci. Jděte přímo na věc – bez kódu, stručně, prostě, ale také poutavě v titulku oznamte, co může čtenář získat.

TIP

Co doporučuje David Ogilvy?

Zde je několik jeho tipů:

  • v titulku uveďte druh produktu nebo cílovou skupinu zájemců, okamžitě tak sdělíte CO nabízíte a PRO KOHO je Vaše nabídka zajímavá
  • snažte se, aby titulek sděloval něco nového, po novinkách je vždy poptávka
  • snažte se vyhýbat negativním formulacím
  • používejte „kouzelná“ slova jako NOVÝ, ZDARMA, UVÁDÍME NA TRH, OKAMŽITĚ, RYCHLE, SNADNO, VÝHODNÁ NABÍDKA apod.
  • prezentujte příslib, výhodu – můžete přitom použít i delší titulek. (Titulek, který sám Ogilvy považoval za svůj nejlepší, zněl: „Při rychlosti 60 mil za hodinu jsou původcem největšího hluku ve Vašem novém Rolls-Royce palubní elektrické hodiny“.)

Gary Bencivenga, který je odborníky považován za nejlepšího světového copywritera, klade největší důraz na důvěryhodnost reklamního sdělení a trochu oponuje Ogilvymu v posledních dvou bodech. „Kouzelná slova, jako jsou třeba NOVÝ A ZDARMA, fungují“, říká, „problémem je ale, že je jich dnes již prostě až příliš mnoho.“ Čtenář je sice zaregistruje, ale vzhledem k vysoké četnosti používání v reklamních sděleních může být proti nim imunní, či dokonce vzhledem k dřívějším zkušenostem negativní. Je proto velmi důležité, aby Vaše sdělení bylo co nejvíce důvěryhodné. Stručně řečeno – čtenář by si měl po přečtení titulku pomyslet něco jako: „Ano, jistě, tak to je!“ a ne „To už znám, úplně ZDARMA to asi nebude a kdovíjaký háček za tím vlastně vězí.“

Bencivenga říká : „Váš příslib by neměl být větší než garance, osvědčení“. To platí pro titulky, slogany o celé texty či audiovizuální reklamy. Ideální je, když Vám osvědčení poskytne odborník v daném oboru či ještě lépe přímo spotřebitelská skupina.

(Tak mě napadá – vzpomeňme třeba jen na osvědčené televizní slogany „Kočky by kupovaly whiskas“ nebo „Důkaz místo slibů“. Nevymýšlel je náhodou Bencivenga? ;-)

Od roku 2002 pracuji na volné noze jako marketingový specialista, copywriter a konzultant. Zaměřuji se zejména na marketing malých firem a poznatky a zkušenosti z této oblasti publikuji na serveru promarketing.cz. Více informací...