5 tipů pro překonání úskalí situačních analýz

Zpracování situačních analýz je při přípravě marketingového plánu jednou z časově nejnáročnějších činností a skrývá i další úskalí. Jak lze tuto práci zefektivnit a ušetřit nějaký ten čas?
Jeden z možných scénářů přípravy marketingového plánu může vypadat třeba následovně:
Podnikatel, vlastník malé firmy nebo pracovník marketingového oddělení střední firmy se v dobré víře pustí do zpracování marketingového plánu a začne analýzami – produktu, firmy, konkurence, distribučních cest, podnikatelského prostředí. Popíše analýzami nejrůznějšího druhu několik desítek stran papíru a pak nad nimi zůstane bezradně sedět a dost dobře neví, co dělat se všemi těmi informacemi dále. Napadá ho, jaký to vše má smysl, a že konec této práce je někde v nedohlednu. Je mírně frustrován, ztrácí elán a chuť do dalšího plánování. V této situaci se buďto obrací na externího specialistu, který mu s dokončením práce pomůže… ovšem obvyklejší alternativá je taková, kdy složka s poznámkami skončí v šuplíku s tím, že snad někdy, až bude trochu více času…
Nepříjemný scénář? Bohužel stále dost častý. A při zpracování situační analýzy dělají autoři plánů i další chyby – například nevyvozují potřebné závěry a nerozpracovávají další potřebné kroky, které z analýz vyplynuly.
Ebook „Marketingový plán malé firmy“
50-stránková PDF publikace z června 2012 obsahuje nejdůležitější informace pro efektivní plánování a řízení vašeho marketingu.
Ebook získáte bezplatně zde.
Jak se podobných chyb při situační analýze vyvarovat a získat z analýzy maximum?
Zde je 5 tipů, které vám pomohou ušetřit čas a zlepšit proces plánování:
- Využívejte standardizované metody, např. SWOT. Silné a slabé stránky vztahujte ke konkurenci – má-li například konkurence v nabídce srovnatelný produkt, který je stejně levný jako ten váš, těžko můžete za vaši výhodu prohlásit nízkou cenu produktu.
- Soustřeďte se na podstatné věci. Můžete využít třeba Paretovo pravidlo 80/20 nebo jinou pomůcku. Provedli jste SWOT analýzu a získali spoustu námětů? Nerozmělňujte své úsilí – soustřeďte se třeba na odstranění tři nejvýznamnějších slabých stránek a dvě zajímavé příležitosti.
- Akce je důležitější než analýza. Položte si otázku „Co s tím uděláme?“. A nejen u slabých stránek, příležitostí nebo hrozeb, ale i u silných stránek, kterými se pyšníte a kde předčíte konkurenci – zde bude vhodné se zamyslit, jak si silnou stránku udržet nebo ji ještě vylepšit; také byste ji měli významně komunikovat směrem k zákazníkům.
- Nesnažte se získat stoprocentně přesné údaje – často to ani není možné. Věnujete-li polovinu času tomu, abyste získali 90% potřebných informací, a další polovinu času pro získání zbývajících 10%, je to špatně.
- Analyzujte ve dvou etapách: nejdříve se zaměřte na základní a nejdůležitější faktory a zpracujte rychle „hrubé“ analýzy. Ve druhé etapě pak předchozí výsledky zrevidujte a v případě potřeby doplňte či upravte. Často zjistíte, že jste již v první etapě získali dostatek informací, na kterých je možno stavět, takže ve druhé etapě pak pouze doladíte několik detailů. Ušetřit tak můžete spoustu času