Jde vůbec dneska začít podnikat?

Jde vůbec dneska začít podnikat?

V posledních dnech a týdnech mě několikrát překvapilo negativní stanovisko lidí k možnostem podnikat v komentářích k článkům o podnikání na českém internetu.

Ano, je to složité. V porovnání se zaměstnanci podstupujete daleko vyšší rizika, investujete své peníze, řídíte firmu, musíte sledovat legislativu a často jen kroutíte hlavou, co zase chytré hlavy tam někde nahoře vymyslely. Ale pozor – chcete-li relativní pohodlí a jistoty, nechte se zaměstnat. Chcete-li si sami řídit vlastní život, podnikejte. Budete sice tvrdě pracovat a nikdo vám nedá nic zadarmo, ale budete spokojenější.

Pokusím se teď okomentovat nejčastější argumenty z webových diskuzí proti podnikání:

Kdo nezačal podnikat po revoluci a „nenakradl si“, dneska už nemá šanci

Po revoluci to měli podnikatelé v mnoha ohledech samozřejmě snazší – od přístupu k financování až po v mnoha ohledech ubohou konkurenci zkostnatělých a jen velmi pomalu se měnících socialistických podniků. Ale není pravda, že dnes už nemáte šanci začít. Jen je potřeba více přemýšlet, plánovat, hledat mezery na trhu. Podnikatelský záměr typu otevřu ve městě další zastavárnu, videopůjčovnu, prodejnu, který není podložený pečlivými analýzami a průzkumem trhu, má skutečně jen mizivou šanci na úspěch. A že se už nedá začít podnikat? No to by třeba na západ od nás nemohly v posledních desetiletích vznikat zádné firmy – ale ony vznikají a prosperují (a ty nekvalitní samozřejmě taky krachují).

Poctivá práce se už dneska necení, můžu tvrdě pracovat od rána do večera a stejně živořím

Zatímco u předchozího bodu naříkají hlavně ti, kdo „prošvihli“ porevoluční podnikatelskou euforii, zde máme příklad poctivého podnikatele, který rozjel svůj byznys po revoluci – ovšem doplácí na nedostatečné znalosti o podnikání a jeho rozvoji. Co stačilo kdysi, je dnes málo – a tito lidé řeší svůj problém tím, že se snaží pracovat ještě více a tvrději, ovšem stále se stejným produktem, službou, neefektivně, bez inovací a za nižší cenu svých služeb, aby byli konkurenční. Jejich frustrace je pochopitelná, ale oni často nepochopili to základní: že mezi tvrdou a poctivou prací a úspěšným podnikáním není rovnítko. Řízení podnikání, včasné rozpoznání problémů, inovace a korekce směru podnikání jsou nutností.

Je stále těžší sehnat zakázky a navíc se zhoršuje platební morálka zákazníků

Zhoršování platební morálky a menší počet zakázek se v současné době s mnoha ekonomickými problémy daly docela dobře předvídat a podnikatelé tedy mohli dopředu provádět potřebná opatření k zmírnění této nepříjemné situace. Připravit svůj byznys na horší časy tak, aby alespoň přežil, patří k základním úkolům podnikatele. Podniká-li ovšem někdo „ze dne na den“, pak je každá rada drahá…

A na závěr odstavce pro někoho možná kacířská myšlenka: jsou zákazníci dobří a zákazníci špatní – a těch se zbavte, dokud je čas.

Administrativa je čím dál složitější a stát háže podnikatelům spíše klacky pod nohy

Osobně bych to viděl tak napůl :-) Administrativa je samozřejmě nutné zlo, a jakmile vám v něčem stát uleví a s velkou slávou vám milostivě odpustí třeba vyplňování a předkládání nějakých nesmyslů, na druhé straně vám hned něco přidá… v poslední době hlavně s argumentem sladění naší legislativy s legislativou EU – třeba od Nového roku u DPH při poskytování služeb do zemí EU.

S legislativou jako takovou toho samozřejmě moc nenaděláme, jediné, co můžeme zlepšit, je ji efektivně a co nejjednodušeji zvládat – s pomocí různých nástrojů, šablon, komunikace s úřady po internetu. A pokud se chystáte podnikat, zvažte i administrativní náročnost svého záměru a vždy hledejte cesty, jak administrativu co nejvíce omezit a zefektivnit.

Od roku 2002 pracuji na volné noze jako marketingový specialista, copywriter a konzultant. Zaměřuji se zejména na marketing malých firem a poznatky a zkušenosti z této oblasti publikuji na serveru promarketing.cz. Více informací...