Je možné začít s podnikáním ve špatných krizových časech?

Je možné začít s podnikáním ve špatných krizových časech?

Ve svém okolí se s tím setkáváme všichni. Státní zadluženost, zpomalování ekonomiky, obavy o udržení pracovních míst a hrozba zvyšující se nezaměstnanosti – to vše se přímo či nepřímo dotýká nás všech. Je v takovéto době vůbec možné začít podnikat?

Pro podnikatelské začátky si nemůžete vždy vybrat ten správný čas. Navíc musíte počítat s tím, že rozjezd podnikání trvá obvykle řadu měsíců, ne-li let. Takže proč nezačít budovat svou firmu právě teď? A v době, kdy se ekonomika začne rozjíždět, budete mít už jisté zkušenosti a možná i výbornou pozici na trhu, takže se budete moci maximálně soutředit na obchod a uspokojování potřeb zákazníků, a ne na řešení problémů spojených se startem podnikání…

Několik námětů k zamyšlení:

  • Ekonomická krize není nemoc, ale ozdravný proces, který přináší řadu změn, jejichž pozitivní efekty se ukáží až v budoucnu
  • Kritickým faktorem úspěchu jsou znalosti řízení podnikání, a pro krizové časy to platí dvojnásob…
  • …tedy investujte čas a peníze do získání svých podnikatelských a odborných schopností, je to nejlepší investice do budoucna…
  • …a omezujte rizika – můžete začít podnikat v malém, ve službách, které nevyžadují vysoké počáteční investice, nebo paralelně se svým stávajícím zaměstnáním
  • Pamatujte na to, že rozjezd podnikání je dlouhodobější proces, a plánujte si spíše konzervativní obchodní výsledky a finanční rezervy
  • Jestliže se konkurence nepřizpůsobila včas změně podmínek, bude kvůli krizi pravděpodobně předimenzovaná, těžkopádná, strnulá a finančně nezdravá, což vám poskytne výhodu na trhu

V dobách oslabující ekonomiky nebo recese začínala řada dnes úspěšných firem a korporací (např. včetně Disney, Procter & Gamble a dalších), což podporuje hypotézu, že krize jsou obdobím výraznějších potřeb něco od základů změnit. Učinit v těchto týdnech rozhodnutí o začátku podnikání není snadné, cesta bude jistě plná obtíží a nástrah, ale také vám může v budoucnu přinést mnohdy až nečekanou odměnu za vaši námahu.

Od roku 2002 pracuji na volné noze jako marketingový specialista, copywriter a konzultant. Zaměřuji se zejména na marketing malých firem a poznatky a zkušenosti z této oblasti publikuji na serveru promarketing.cz. Více informací...