Úspěšný podnikatelský nápad nemusí být vždycky stoprocentně originální

Úspěšný podnikatelský nápad nemusí být vždycky stoprocentně originální

Dokonce se dá říct, že bude pravděpodobně daleko rizikovější než příklady podnikání, které již existují. Proč? Řada budoucích podnikatelů s „geniálním“ nápadem si totiž neuvědomuje, že pokud na trhu něco není, pravděpodobně je to proto, že o takový produkt není zájem ze strany zákazníků.

Můžete namítnout, že existují podnikatelé vizionáři, kteří se nepřizpůsobují požadavkům trhu, ale nové trhy a poptávku po zcela nových produktech a službách vytvářejí. To je sice pravda, ovšem na jednoho takového úspěšného vizionáře připadá dlouhá řada dalších, kteří se svou nabídkou neuspěli.

Na druhé straně – pokud okopírujete již existující nápad, produkt nebo službu někoho jiného a nepřidáte k nabídce žádnou další hodnotu pro zákazníky, velkou díru do světa asi také neuděláte…

Úspěšné nápady se prostě kopírují ve velkém – a nemusíme přitom ani k asijským výrobcům, kteří povýšili kopírování na mistrovství svého druhu. Stačí se podívat na počítače, mobilní telefony nebo tablety, které se často podobají jeden druhému jako vejce vejci, a to i u těch nejrenomovanějších producentů. Úspěšně se přebírají i nápady ze zahraničí – stačí se třeba podívat jenom na počet u nás fungujících internetových slevových serverů. Takže – ano, i lokalizace zajímavého námětu fungujícího skvěle na mnohem významnějších zahraničních trzích může být dobrým nápadem.

Další možnou technikou, jak zvýšit hodnotu některého standardního podnikatelského námětu, je inovovat jednu ze složek marketingového mixu. Pokud jde o vlastní produkt nebo službu, měli byste se něčím odlišit od konkurence a nabídnout svým zákazníkům něco zajímavého. V oblasti cen (price) jsou mistry čínské společnosti, tady bych se nesnažil konkurovat, nehledě k tomu, že nízké ceny nepředstavují pro malé podnikatele tu nejlepší strategii. Ale můžete pouvažovat o způsobu distribuce (place) a například zvážit, zda lze výhodně využít možností internetu. Dnes již i u nás funguje řada webových e-shopů s nejrůznější nabídkou zboží, a na internet proniká i řada služeb. Příklad: namísto objednávky DVD si můžete vybrané filmy stáhnout nebo půjčit v internetových půjčovnách a k dispozici již jsou třeba i vzdělávací online kurzy poskytované přes. Zkrátka – mění se způsob poskytování produktů, služeb i licencí. I takové tradiční značky jako Supraphon mění či doplňují svou distribuční politiku a nabízejí řadu svých nahrávek online. Zvažte tedy, zda a jak můžete ve svém podnikání využít internet pro inovaci produktu či služby, způsobu distribuce, cenové politiky či propagace.

Od roku 2002 pracuji na volné noze jako marketingový specialista, copywriter a konzultant. Zaměřuji se zejména na marketing malých firem a poznatky a zkušenosti z této oblasti publikuji na serveru promarketing.cz. Více informací...