Marketingový plán není strnulé dogma

Marketingový plán není strnulé dogma

Je velmi prospěšné mít marketingové plány a řídit se jimi. Neméně důležité je ovšem vědět, kdy nastal správný čas pro jejich revizi a úpravy.

Standardní roční marketingový plán funguje zhruba následovně: během několika posledních měsíců nebo týdnů kalendářního roku sestavíte firemní marketingový plán pro následující rok, jehož nejdůležitější součástí je sada marketingových kampaní a aktivit, které budou následně v novém kalendářním realizovány a vyhodnocovány. Otázkou je, zda a kdy v průběhu roku byste se měli podívat na svůj plán z nadhledu a v případě potřeby jej upravit.

Proč vůbec byste měli svůj plán měnit? Příčin může být celá řada: některé navržené marketingové aktivity nefungují, jak jste si představovali, na vámi obsluhovaný trh vstoupila nová agresivní konkurence nebo jste v průběhu roku objevili novou skvělou obchodní příležitost, kterou stojí za to podpořit svým marketingem.

Marketingový plán není neměnné a strnulé dogma. Trhy, zákazníci, vaše firma, podnikatelské okolí a podmínky pro podnikání se mění každým dnem. Nerespektovat tyto změny a setrvávat tvrdošíjně na svých původních plánech by se mohlo ukázat jako zásadní chyba.

Abychom měli jasno: tyto změny, které v dnešní době probíhají rychle a bouřlivě, v žádném případě neznamenají, že je marketingový plán zbytečný! Váš správně zpracovaný a realizovaný plán zajistí, že budete i v rychle se měnícím prostředí vnímáni zákazníky jako firma, která je stabilní, má svůj konzistentní a promyšlený styl práce a nepřeskakuje chaoticky z jedné záležitosti na druhou v duchu hesla „kašleme na nějakou strategii, hlavně teď musíme být co nejrychleji na Facebooku, protože naše konkurence je tam už dva týdny…“

Ebook „Marketingový plán malé firmy“
50-stránková PDF publikace z června 2012 obsahuje nejdůležitější informace pro efektivní plánování a řízení vašeho marketingu.
Ebook získáte bezplatně zde.

Vraťme se ale k tomu, kdy a jak plány revidovat. Zde je několik tipů:

  • Pravidelná kvartální revize plánů. Ikdyž váš marketingový plán funguje dobře, je vhodné si jednou za kalendářní kvartál projít celý roční marketingový plán. Možná přitom zjistíte, že jste v původním plánu opomněli něco zohlednit, že se změnily některé vstupní předpoklady nebo podmínky na trhu, že se objevila nová významná příležitost, kterou byste si neměli nechat ujít. Pokud je tomu tak, upravte náležitě své plány marketingových aktivit pro následující období.
  • Významná změna na vámi obsluhovaném trhu. Může se jednat o vstup nového konkurenta, převratnou technickou inovaci ve vašem oboru, získání zajímavé konkurenční výhody, podpis exkluzivní prodejní smlouvy s producentem nového perspektivního produktu, změna legislativy, fúze, akvizice nebo otevření nových poboček či zastoupení. Stručně řečeno – dojde-li k události, která pro vaši firmu představuje výrazný problém či naopak výraznou příležitost, ověřte, zda není nutné váš marketingový plán upravit.
  • „Nefungující“ marketingové aktivity. Tak toto je téma na celý samostatný článek. Vlastně už jsem o tom na svém webu několikrát psal – například v článcích Co jsme (zase) udělali špatně? nebo Proč některé marketingové plány nefungují?. K těmto dřívějším informacím bych přidal ještě následující zkušenost: abyste vás potenciální zákazníci vůbec zaregistrovali, musí se o vás a vaší nabídce dozvídat opakovaně a systematicky. Jen v tom případě si na vás vzpomenou, až budou váš produkt či službu OPRAVDU POTŘEBOVAT. Ikdyž některá vaše marketingová aktivita nefunguje okamžitě tak, jak jste si představovali, nemusí to znamenat, že byla neúčelná nebo zbytečná. Je to prostě další kamínek do mozaiky, kterou si o vás zákazník dlouhodobě vytváří.
Od roku 2002 pracuji na volné noze jako marketingový specialista, copywriter a konzultant. Zaměřuji se zejména na marketing malých firem a poznatky a zkušenosti z této oblasti publikuji na serveru promarketing.cz. Více informací...