Neviditelná zóna jednoho příběhu: problémy a úspěchy české firmy

Neviditelná zóna jednoho příběhu: problémy a úspěchy české firmy

Mám rád příběhy. Dobrý příběh, to jsou emoce, zábava, napětí, často také poučení a námět k přemýšlení. Tedy všechno to, co by měl obsahovat i váš marketing, abyste své publikum zaujali a aby si vás oblíbilo.

Příběhy podnikatelů či malých firem, kteří překonali řadu překážek za cenu často nezměrného úsilí, jsou zajímavé zejména proto, že představují reálné životní příběhy. Jsou často poučné, protože se na nich můžeme sami přesvědčit, jaká cesta vede k úspěchu, jak bychom měli při svém podnikání sami postupovat a co bychom mohli od úspěšných podnikatelů převzít.

Každý příběh má svou viditelnou a neviditelnou zónu. Ve viditelné zóně se vám promítne celý příběh přímo před vašima očima jako film. Vidíte konkrétní podnikatele, seznámíte se s jejich problémy a obtížemi, a také se způsoby, jakými je dokázali překonat a jak dovedli své podnikání nastartovat správným směrem.

Tyto příběhy o osobnostech podnikatelského světa mají rovněž svou zónu neviditelnou. Na rozdíl od plasticky a poutavě popsaného příběhu se zápletkou, emocemi a šťastným koncem sestává neviditelná zóna z často nezáživných čísel, grafů, analýz, rozborů a pravidel, které jsou produktem řady činností spadajících do nepříliš zábavné oblasti řízení, plánování, strategií, taktik, operativních programů. Neviditelná zóna čtenáře zajímá málo, nebo vůbec. Kde jsou emoce? Kreativita? Originalita? Zápletky? Problémy konkrétních živých lidí? Happy end? Ostatně, není se čemu divit, je to lidská přirozenost, a jen málokdo si před spaním pročítá Zlaté stránky, seznamy PSČ nebo česko-francouzský slovník.

Asi mám trošku smůlu, že se na webu promarketing.cz zabývám hlavně problematikou řízení a plánování malých firem, která je často suchá či nezáživná a spadá do neviditelné zóny příběhů. Pro podnikatele a marketéry by mělo být ovšem podstatné následující: chcete-li, aby váš skutečný podnikatelský příběh končil happy endem, neměli byste se bát do neviditelné zóny vstoupit. Pokud tak neučiníte… no, je to ostatně každého věc.

Příběh jedné české firmy

Abych vám trošku přiblížil, s čím se můžete v neviditelné zóně setkat, vzal jsem si na pomoc článek Pochopila včas: Na čínský svetr za 150 Kč nemám, který vyšel na Aktuálně.cz právě dnes a který pojednává o problémech a úspěších české firmy Atex Sportswear v těžkém konkurenčním boji s levnými asijskými producenty. Příběh je v mnohém poučný a inspirující, ale nejen to: mezi řádky skrývá řadu pravidel, tipů a námětů z neviditelné zóny, o kterých jsem psal již dříve. Přečtěte si nejprve příběh na Aktuálně.cz, a pak se pokusme společně odhalit, jaká tajemství skrývá jeho neviditelná zóna a jak třeba může odhalení těchto tajemství pomoci i vám…

Přečteno?

OK, takže pojďme dále. Níže najdete několik hesel, po jejichž rozkliknutí se vám „vyjeví“ dané tajemství neviditelné zóny – námět, tip či pravidlo, o kterém už na tomto webu bylo někdy dříve pojednáno a který se jistým způsobem promítl do konkrétního příběhu firmy Atex Sportswear. A nad obecnou platností jednotlivých pravidel se zkuste zamyslet i v kontextu svého podnikání.

Malé firmy by neměly nikdy konkurovat pouze cenou

Strategické změny jsou někdy nezbytné

Práce s tržními výklenky je pro malé firmy optimální

Velmi důležitá je unikátní hodnota produktu

Je toho ještě mnoho, co se dá z příběhu vyčíst mezi řádky – ne každou firmu by zaměstnanci podrželi ve špatných dobách, jako tomu bylo v Atexu; ukazuje se, že se vyplatí spojit svého koníčka – například cyklistiku – s podnikáním (ostatně jsem o tom před časem napsal tento krátký článeček). Je zde ovšem jedna věc, které přiznám se příliš nerozumím, a to jsou v článku publikované informace o tržbách v posledních letech. Musím říct, že mně v souvislosti s působením firmy s 30 zaměstnanci, několika kamennými prodejnami a velmi solidní internetovou prezentací nedávají valný smysl, ať se na ta čísla dívám ze všech možných stran a úhlů. Ale možná zde došlo pouze k nějakému informačnímu šumu… a ostatně, tento článek je o něčem jiném – o neviditelné zóně jednoho podnikatelského příběhu.

Pokud vás neviditelná zóna zaujala, pokusím se někdy příště odhalit některá z jejich dalších tajemství. Seznámíte-li se s ní blíže, možná vás přesvědčí, že není zdaleka tak nudná, jak na první pohled vypadá, a třeba díky jejím tajemstvím napíšete svůj vlastní poutavý podnikatelský příběh.

Od roku 2002 pracuji na volné noze jako marketingový specialista, copywriter a konzultant. Zaměřuji se zejména na marketing malých firem a poznatky a zkušenosti z této oblasti publikuji na serveru promarketing.cz. Více informací...