10 tipů, jak efektivně využívat sociální sítě

10 tipů, jak efektivně využívat sociální sítě

Sociální sítě dnes patří mezi často využívané marketingové nástroje malých firem. Není divu – nabízejí možnost relativně levně oslovit široké spektrum fanoušků. Začínáte své podnikání prezentovat na sociálních sítích, nebo o tom teprve uvažujete? Nebo už na sociálních sítích jste, ale nejste spokojeni s výsledky? Pak se vám bude hodit deset praktických tipů, jak tyto nástroje využívat efektivně.

1. Dobře vybírejte. Nemusíte být všude. Prezentace firmy na sociálních sítích sice stojí relativně málo peněz, ale zato hodně času. Proto se vyplatí soustředit jen na jednu nebo dvě. Vybírejte takové, kde nejspíše najdete své potenciální zákazníky. Které to jsou, můžete nejlépe zjistit dotazováním svých stávajících klientů. Orientovat se dá také podle toho, kde se prezentuje vaše konkurence.

2. Stanovte si měřitelné cíle. Řada firem vstupuje na sociální sítě bez jasného záměru. Výsledkem je často nespokojenost – neexistující cíle je snadné nenaplnit. Proto buďte maximálně konkrétní v tom, co od které sociální sítě chcete. Takovým cílem může být například získat 500 nových fanoušků za kvartál, za měsíc přivést 200 návštěvníků na webovou stránku produktu, nebo mít u každého příspěvku alespoň pět reakcí – komentářů nebo lajků.

3. Plánujte. Nejvíce času se obecně promrhá procházením jiných webů a přemýšlením, jaký obsah na sociální sítě dát. Nahodilé publikování také vede k tomu, že zveřejníte čtyři příspěvky v jeden den a pak třeba dva týdny nic. Obojímu se dá předcházet publikačním plánem. Dopředu si sepište, které informace chcete který den publikovat. Nebo využívejte aplikace, jako je například Buffer. Umožní vám si připravit příspěvky dopředu a automaticky je publikovat v době, kdy třeba vůbec nesedíte u počítače.

„Pokud jde o marketing malých firem, shodnu se s paní Čevelovou na řadě věcí. Jsem proto velmi rád, že přijala mou nabídku napsat pro promarketing.cz článek zaměřený na sociální sítě, s jejichž využíváním má daleko více zkušeností, než já.“ – J.B.    

4. Střídejte různé typy obsahu. Videa, fotografie, odkazy na jiné zdroje, ilustrace, infografiky, textové statusy. Možností, co publikovat na sociálních sítích, je celá řada. Rozmanitý obsah se méně snadno „okouká“ a vyvolává větší zájem a pozornost fanoušků. Touto formou si také snadno ověříte, čemu vaše cílová skupina dává přednost.

5. Nebuďte sebestřední. Lidé, kteří mluví pořád jen o sobě, zpravidla nebývají v kolektivu moc oblíbení. Na sociálních sítích to funguje úplně stejně. Proto odkazujte na další webové stránky a blogy, sdílejte relevantní příspěvky jiných lidí. I když bude o vás jen 20 % příspěvků na vaší stránce, je to úplně v pořádku. Sdílení dá méně práce než tvorba vlastního obsahu. Navíc často vyvolá odezvu v podobě recipročního sdílení vašeho obsahu.

6. Přidávejte příspěvky, na které se dá reagovat. Sociální sítě nejsou novinky na webu, ani firemní nástěnka. Jsou primárně prostorem pro konverzaci. Proto na nich nejlépe fungují příspěvky, které podněcují čtenáře k nějaké odpovědi. Nebojte se používat otázky, ankety, ptejte se fanoušků na jejich názor a vybízejte k interakci.

7. Pište k věci. Je všeobecně známo, že největší počet lajků a sdílení zejména na Facebooku vyvolávají fotografie roztomilých štěňátek či koťátek a motivační citáty. To ale není důvod přidávat je na stránky o zahradních traktorech či montáži klimatizací. Fanoušci si vás vybrali proto, že publikujete informace z vašeho oboru. Proto je lepší se ho držet a nepokoušet se získat popularitu za každou cenu.

8. Komunikujte i v krizových situacích. Nenávistné komentáře neboli hejty se na sociálních sítích vyskytují poměrně často. I když se vám nejvíc ze všeho chce komentář vymazat a autora navždy zablokovat, zkuste zachovat chladnou hlavu a odpovědět. Někdy to ocení i sám autor hejtu. Zvládnutou krizovou komunikací ale skoro vždycky stoupnete v očích loajálního publika.

9. Nekupujte si příznivce. Nabídek od firem, které vám na stránky za poplatek přivedou nové fanoušky, je celá řada. Využívat se jich ale nevyplatí. Takoví koupení fanoušci jsou buď mrtvé duše, nebo lidé, které zajímá něco docela jiného než vaše produkty a služby. Rozhodně nejsou loajální k vaší značce, ani k ní nemají důvěru. I když to déle trvá, efektivnější je budovat si základnu fanoušků či followerů postupně, krok za krokem. Pomocí soustavné komunikace a kvalitního obsahu.

10. Vyhodnocujte. „Co neměříte, to neřídíte,“ říká už okřídlená věta Toma Peterse. Proto sledujte statistiky a přehledy. Zajímavá je už samotná demografie vašich fanoušků. Věnujte ale pozornost i tomu, jaké typy příspěvků vyvolaly největší odezvu, nebo kdy je optimální doba pro publikování nových příspěvků. Vyhodnocování vám pomůže šít obsah více na míru vašim fanouškům. A být zase o kousek efektivnější.

Magdalena Čevelová je marketingová čarodějnice, poradkyně a lektorka. Od roku 2003 pomáhá malým firmám a nezávislým profesionálům získávat nové zákazníky, zvýšit zisk i obrat a nacházet v práci smysl a radost. Více na www.cevelova.cz.