Čím obdarovat významné obchodní partnery? Máme několik tipů

Čím obdarovat významné obchodní partnery? Máme několik tipů

Asi málokdo si může dovolit to, co před Vánocemi roku 2013 předvedly kanadské aerolinky WestJet. Ty všem cestujícím vybraného spoje letícího z Toronta do Calgary splnily vánoční přání a koupily jim (mnohdy i drahé) dárky – televizory či tablety nevyjímaje. Video z akce se objevilo snad na všech sociálních sítích a viděly jej miliony lidí. Tomu se říká virál. Tomu se říká rozdílový marketing. Ale nebojte, vy můžete být skromnější. Mnohem skromnější. Příliš drahé dárky totiž ve většině případů nejsou vhodné. Obdarovaného zbytečně zavazují. Takže, tip č. 1 – nepřehánějte to se štědrostí.

Myslete na druhé, ne na své pohodlí

Asi vás nepřekvapí, že nejčastějším dárkem pro obchodní partnery je u nás sedmička vína. Ti, co hrají vyšší ligu, možná darují láhev whisky nebo kvalitního rumu. Těmito dárky určitě nic nepokazíte, jenže…víno obdarovaný vypije a z vašeho dárku nezbude nic. Ještě horší je, když váš partner třeba abstinuje. Přemýšleli jste někdy o tom? Nebo každý rok nakoupíte 100 lahví průměrného vína a rozešlete je všem bez rozdílu? Tip č. 2 – personalizujte.

Zkuste být originální. Aspoň trošku

Víno, whisky nebo rum nejsou jediné dárky na světě, které můžete svým obchodním partnerům dát. Vložte do toho špetku kreativity. Co třeba kalendáře. Na každé straně zajímavý citát, motivační slogan, vtipná hláška nebo podnikatelské moudro. Pod tím samozřejmě logo vaší firmy. Jste na dobré cestě. Pokud bude kalendář dobrý, zůstane partnerovi na stěně viset celý rok. To se o víně ani v nejmenším tvrdit nedá. Ale můžete jít ještě dále.

Nebojte se experimentovat

Možná jste zbytečně přízemní. Máte strach, aby vaše dárky nebyly dětinské. Nebo trapné. Pak se zkuste inspirovat od nejlepších a možná změníte názor. Společnost Vodafone před několika lety nadělila svým partnerům sadu vlny, pletací jehlice a návod, jak si uplést svetr. Velkým hitem jedné nejmenované společnosti byly helikoptéry na dálkové ovládání. Možností je spousta. Jde jen o to se trošku zamyslet a využít jich.

Nezapomeňte na zaměstnance

Když dáváte dárky obchodním partnerům, musíte je dávat také zaměstnancům. Ti jsou totiž stejně důležití, možná ještě důležitější. Osvědčily se např. keramické hrnky s potiskem, skleničky, osušky…zkrátka buďte praktičtí. Ale nepřehánějte to a část plánované investice do zaměstnanců si nechte – úplně nejvíc ze všeho totiž vaši pracovníci ocení obálku s vánočním bonusem.

Pokud si stále nejste jistí, nechte si poradit. Oslovte firmu, co vyrábí reklamní předměty a dárky, a ta už by vám měla navrhnout řešení.

Od roku 2002 pracuji na volné noze jako marketingový specialista, copywriter a konzultant. Zaměřuji se zejména na marketing malých firem a poznatky a zkušenosti z této oblasti publikuji na serveru promarketing.cz. Více informací...