Megaseznam: 50 tipů pro váš marketing + 2 bonusové tipy navíc

Megaseznam: 50 tipů pro váš marketing + 2 bonusové tipy navíc

Dnes jsem pro vás připravil speciální článek – věřím, že se vám bude líbit. Z řady svých poznámek, textů a dalších zdrojů jsem sestavil „megaseznam“ 50 tipů zejména pro marketing malých a středních firem. Nepůjde ani zdaleka o seznam typu: 1/ vytvořte si firemní stránku na Facebooku 2/ vytvořte si firemní blog 3/ sežeňte si zpětné odkazy na firemení web 4/ natočte video pro Youtube 5/ vytvořte si profil na LinkedIn apod. Ne, že by ta takovýchto tipech bylo něco špatného, ale to bych zde mohl publikovat top-hyper-multi-mega-seznam ne 50, ale možná 500 tipů, jejichž praktické využití – bez uvedení dalších souvisejících informací – by bylo zřejmě minimální, ne-li přímo rovné nule.

Takže jsem zvolil přistup poněkud jiný – soustředil jsem se na to, co považuji pro marketing malých a středních firem za velmi důležité. Prošel jsem si řadu svých poznámek, textů či emailovou komunikaci se zákazníky a sestavil jsem soubor 50 tipů, ke kterým jsem se vždy snažil přiložit alespoň několik dalších poznámek či odkazy na podrobnější informace – tak, abyste k danému tipu získali vždy alespoň minimum dalších informací pro to, abyste daný tip mohli ve své práci využít.

Prvních 25 tipů se týká marketingového řízení a plánování, tedy tématům, kterým se na tomto webu věnuji velmi často. Následujících 25 tipů je pak zaměřeno na marketingovou komunikaci… no a v závěru pak najdete ještě dva bonusové tipy navíc.

Plánování a řízení marketingu
1Vytvořte si seznam nejdůležitějších VIP zákazníků a pomáhejte jim dosahovat jejich cílů.

 

2Pamatujte, že naslouchání zákazníkům a komunikace s nimi je daleko efektivnější, než jednostranná propagace či reklama.

 

3Analyzujte své prodejní výsledky a ziskovost podle různých kritérií a svým marketingem podporujte nejvýnosnější a nejziskovější produkty a služby.

 

4Investujte do marketingu. Bezplatná propagace je fajn, ale pokud vám jedna koruna investovaná do marketingu přinese dest korun zisku, jděte do toho.

 

5Pamatujte, že marketing je kontinuální, neustálý, dlouhodobý proces. Dopřejte mu čas, aby mohl opravdu fungovat podle vašich představ.

 

6Poznejte typický nákupní cyklus zákazníka. Od prvotní informace po objednávku mohou uběhnout minuty, ale i měsíce marketingové přípravy.

 

7Nabídněte skvělý produkt či službu. Je to produkt, který zákazník nutně potřebuje, který mu pomůže dosahovat jeho cílů, u kterého je ochoten zaplatit prémiovou cenu, a který překoná jeho očekávání.

 

8Sestavte si marketingový plán. Pokud jste jej sestavovali již vloni, aktualizujte jej. Zjistěte, co funguje lépe, co hůře, a nasměrování svého marketingu vhodně korigujte.

 

9Pokud ještě nemáte ebook Marketingový plán malé firmy, nechte si jej bezplatně zaslat. Poskytne vám návod na sestavení plánu a řadu tipů k procesu marketingového plánování.

 

10Definujte svou unikátní výhodu (USP, unique selling proposition) a propagujte ji ve svých sděleních. Odlišit se od konkurence je pro firmy kriticky důležité – mimo jiné budete vědět, jak odpovídat, až se zákazník zeptá: „A proč vlastně bych si to měl koupit od vás, a ne vedle za rohem?“

 

11Zvyšte povědomí o marketingu ve své firmě, posílíte tím mimo jiné image marketingu uvnitř firmy. Pamatujte, že každý zaměstnanec, který se dostává do kontaktu se zákazníky, je svým způsobem váš člověk, marketér.

 

12Nehledejte zákazníky pro své produkty, ale produkty pro své zákazníky. Jinými slovy – upřednostňujte marketingovou koncepci před koncepcí prodejní.

 

13Nebojte se strategického plánování pro období několika let. Určete si vizi, jak by měla vaše firma vypadat a fungovat za 5 let, a definujte své dlouhodobé cíle. Pokud se vám zdá takovéto období velice dlouhé, vzpomeňte si, co jste dělali před 5 lety… není to tak dávno, že?

 

14Pamatujte, že marketing děláte zejména pro zlepšení svých obchodních výsledků. Zvažte proto možnosti a příležitosti, jak dosáhnout vyšších zisků, a podporujte je svým marketingem.

 

15Úspěšní budete v případě, kdy dokonale poznáte svého zákazníka a nabídnete mu přesně to, co si přeje.

 

16Nesnažte se konkurovat pouze cenou. Zvláště to platí v konkurenčním boji s velkými firmami, které mají mnohem lepší předpoklady, aby v takovémto boji s malými firmami zvítězily. Nízké ceny znamenají nízký zisk a málo financí pro zdravý rozvoj firmy.

 

17Srovnejte svou nabídku s konkurencí. Analyzovat můžete řadu věcí, například svůj klíčový produkt nebo službu. Zvýrazněte si nejdůležitější fakta a rozhodněte se, co s nimi uděláte.

 

18Svůj marketingový mix zpracujte zvlášť pro každou cílovou skupinu, se kterou pracujete. Marketing typu „jedna-super-nabídka-pro-všechny“ nefunguje, své potenciální zákazníky spíše otrávíte, než zaujmete.

 

19Pro svůj marketing si stanovte konkrétní cíle a termíny.

 

20Vyhodnocujte svůj marketing pravidelně. Každý měsíc vyhodnoťte jeho úspěšnost a určete, na co se zaměříte v měsíci následujícím.

 

21Využívejte pro svůj marketingový výzkum informace z infografik, poskytnou vám třeba přehled o tom, jakých marketingových aktivit využívají firmy nejčastěji. Dnes již je na internetu k dispozici poměrně bohaté spektrum českých infografik a nabídka se stále rozšiřuje. Provozujete e-shop? Zadejte do vyhledávače „e-shop infografika“ a prohlédněte si obrázky s řadou zajímavých informací, čísel a grafů.

 

22Dělejte, co dělá vaše konkurence. Je-li vaše konkurence úspěšná, pravděpodobně dělá správné věci správným způsobem. Podívejte se, jak vypadá její web, jaké propagační nástroje a formáty reklamy používá, jakým způsobem komunikuje se zákazníky. Nekopírujte, ale inspirujte se.

 

23Dělejte něco jiného, než co dělá vaše konkurence. To, že vaše konkurence nevyužívá některý způsob propagace nebo marketingový nástroj, neznamená, že daný typ propagace nebude fungovat. Můžete-li jej s rozumnými náklady otestovat, neváhejte.

 

24Mějte na paměti hodnotu zákazníka, ne hodnotu individuálního obchodního případu. Bude nakupovat opakovaně, a pokud ano, po jak dlouhé asi období? Jaká je ziskovost jeho objednávek? Jaké jsou náklady na marketing, prodej, komunikaci a administrativu spojené s tímto zákazníkem? Jaký zisk nám přinese v průběhu celého „životního cyklu zákazníka“ (tj. po celou dobu, kdy od nás bude nakupovat)?

 

25Používejte vhodné nástroje – řada z nich je k dispozici zdarma a ušetří vám spoustu času. Výčet alespoň několika z nich, které znám či používám: Google Analytics pro analýzy webu, Google SitesGoogle Blogger a WordPress pro blogy a mikroweby, Google Hangouts pro webináře, RSS čtečka Feedly pro sledování marketingových novinek, poznámky Evernote včetně výborného Web Clipperu pro archivaci zajímavých poznámek, skvěly správce úkolů Remember the MilkSmartemailing.czMailchimp či MailKitchen pro emailové rozesílky a řada dalších…

 

Marketingová komunikace
26Pracujte se sociálními sítěmi efektivně. Nemusíte být všude, méně je někdy více.

27Navažte spolupráci s obchodním partnerem, který je zaměřen na stejnou cílovou skupinu jako vy, ale se kterým si vzájemně nekonkurujete. Získáte tak přístup k novým zákazníkům a díky společnému marketingu ušetříte.

28Svá marketingová sdělení zaměřte na výhody svých produktů a služeb, a ne na jejich vlastnosti.

29Při tvorbě svých marketingových sdělení mějte na paměti metodu AIDA (Attention, Interest, Desire, Action). V záplavě ostatních reklamních sdělení musí být to vaše dobře viditelné a musí zaujmout, aby mu případný zákazník vůbec věnoval pozornost. Až následně můžete zákazníka přesvědčovat o výhodách své nabídky a vyvolat jeho akci.

30Poskytujte svým zákazníkům a potenciálním zákazníkům užitečný obsah. Posílíte tak význam své značky, reputaci odborníka v daném odvětví, získáte kontakty, se kterými můžete dále pracovat. Svůj obsahový marketing doplňte dalšími nástroji, aby mohl opravdu dobře fungovat.

31Načasujte své marketingové aktivity správně, můžete tak jejich efektivitu zvýšit i několikanásobně.

32Testujte své aktivity v maximální možné míře (např. srovnávací A/B metodou), a následně investujte do marketingové kampaně, která vykazovala při testování nejlepší výsledky.

33Měřte všechno, co měřit lze – odezvu svých aktivit, cenové úrovně, návštěvnost webových stránek, konverze a další. Pokud váš marketing nefunguje podle očekávání, zjistíte díky měření, kde je „zakopaný pes“, a můžete přikročit k nápravě. Jedno ze starších, ale stále zlatých pravidel říká: Co neměříte, to neřídíte.

34Nesnažte se ušetřit každou korunu tím, že si všechno uděláte sami. Často je efektivnější určitou dílčí oblast marketingové práce outsourcovat. Můj tip pro spolupráci jsou freelanceři, lidé pracující na volné noze.

35Vydejte, distribuujte a propagujte vlastní ebook pro oblast svého podnikání. Můžete jej napsat sami, nebo využít služeb copywritera. Kromě toho, že posílíte své renomé odborníka na danou oblast, bude ebook neocenitelným zdrojem nových kontaktů, se kterými můžete dále vhodně pracovat. Svůj první ebook zaměřený na oblast marketingového plánování jsem nabídl volně ke stažení, bez registrace, v roce 2003, celkový počet stažení přesáhl 50,000 kopií. Aktuálně nabízím ebook Marketingový plán malé firmy výměnou za uvedení emailové adresy, počet zaslaných kopií nedávno překročil hodnotu 2,600. Ebooky jako marketingový nástroj fungují.

36Nebojte se nabídnout něco zdarma – ideálně hodnotné informace (například ve formátu výše zmíněného ebooku), úvodní konzultaci, bonus, zaslání vzorku atd. Překonáte nedůvěru zákazníka a přiblížíte se tak opět o další stupínek k jeho objednávce.

37Inzerujte v médiích, která sleduje vaše cílová skupina. V opačném případě vyhazujete peníze za to, že vaše inzeráty uvidí lidé, kteří vaše produkty či služby nebudou nikdy nakupovat. Lepší je dražší a dobře cílená reklama, než špatně zacílená „výhodná nabídka se slevou 50%“, kterou se některá média snaží na poslední chvíli zalepit neprodaný inzertní prostor. Prostě si spočtěte, kolik vás bude stát oslovení zákazníka, kolik jeho poptávka, a kolik realizace obchodního případu. A ještě před zveřejněním si položte 20 otázek, jejichž zodpovězení je pro úspěch inzerátu klíčové.

38Zkontrolujte a aktualizujte své vizitky. I v době internetové komunikace mají svůj význam a stále dobře fungují.

39Buďte připraveni využít neočekávanou příležitost. Sestavte si minutovou prezentaci své firmy (elevator pitch) a naučte se ji zpaměti.

40Zpracujte své téma v několika formátech a variantách. Například chcete posílit svou reputaci odborníka v dané oblasti, takže napíšete vlastní ebook. Naprosto shodné téma – které již máte přehledně zpracováno – ale můžete publikovat na Slideshare formou prezentace, ukázky z ebooku postupně zveřejňovat na svém blogu, připravit videoseriál pro YouTube, vhodně upravit do podoby podcastu, hlavní a nejzajímavější fakta shrnout do infografiky nebo uspořádat k danému tématu webinář.

41Budoucnost je mobilní, o této pravdě není potřeba ani nějak zvlášť diskutovat. Zamyslete se a dejte dohromady 5 bodů, které budou pro vaše podnikání vzhledem k tomuto trendu podstatné. Několik námětů ke zvážení: práce s emaily na smartphonech, design webu přizpůsobený zobrazení na tabletech a smartphonech, nakupování přes mobil, mobilní platby, mobilní práce s marketingovými firemními systémy a další.

42U svých marketingových sdělení nikdy nezapomeňte na výzvy k akci; již v době, kdy začínáte vytvářet inzerát, leták, emailovou nabídku nebo webovou reklamu, si vždy položte otázku: „Co by měl adresát udělat?“

43Dělejte marketing, který nevypadá jako marketing. Je to o tom, že zákazníci jsou dnes přesyceni záplavou komerčních informací, „výhodných“ nabídek, slevových akcí, otravných telefonátů. Zamyslete se nad tím, jak svým zákazníkům poradit či pomoci, aniž byste přitom vyžadovali něco na oplátku. Je to o marketingu zaměřeném na budování vztahů a na komunikaci, a ne na jednostranné propagaci.

44Překonejte očekávání zákazníka. Nezajímá ho, že máte spoustu dalších problémů, bude od vás vyžadovat takovou pozornost, jako by byl váš jediný zákazník. Promptně odpovídejte na jeho dotazy, zabývejte se jeho problémy a vyřešte je v co nejkratší době. Nabídněte mu nestandardní řešení, které jej překvapí a potěší. Budujte vzájemnou důvěru.

45Slevové akce nabízejte vždy pouze do určitého data. Mějte na paměti, že když při 20% marži snížíte prodejní cenu o 10%, musíte prodat 2x více produktů, abyste dosáhli stejného zisku, jako před slevovou akcí. Na druhé straně mohou představovat časově omezené slevové akce výrazný nákupní stimul pro nerozhodnuté zákazníky, a mohou vám také pomoci najít nejvhodnější cenovou úroveň vaší nabídky.

46Nebojte se vystoupit do popředí a osobně se angažovat. Freelanceři podnikající na volné noze to umějí nejlépe – v podstatě ani jinou možnost než budovat a rozvíjet svou osobní značku nemají – ovšem lidé působící v malých firmách se často schovávají za hradbu firemní anonymity, což je velká škoda: lidé budou vždy raději komunikovat s jinými lidmi, než s neosobními firmami. Představte své zaměstnance na webu, dejte jim možnost vyjádřit se, diskutovat, pracovat s komunitou, a časem se tato angažovanost vašich lidí promítne jak do vyšší reputace firmy, tak i do obchodních výsledků.

47Má vaše firma zajímavý příběh? Využijte ho! Lidé mají rádi příběhy. Marketing je hodně o emocích, a zajímavé příběhy či osudy lidí posunou vnímání vaší firmy potenciálními zákazníky do zcela nové roviny.

48Dejte marketingu čas, který potřebuje. Marketing je běh na dlouhou trať, kdy neustále a systematicky pracujete se zákazníky a postupně svůj styl vylepšujete a zdokonalujete. Některé aktivity, které letos připravíte, se vám budou zhodnocovat i za několik let – stejně, jako třeba mně stále přivádějí na web potenciální zákazníky články, které jsem napsal už v roce 2002…

49Emailový marketing žije! Ačkoliv na vyhledávací frázi „email is dead“ vrátí Google více než 1 milión výsledků, email opravdu není mrtvý. Na rozdíl od řady módních trendů, které zazáří a vzápětí pohasnou, je email „tichou stálicí“, která funguje. Ujasněme si ovšem jedno – moderní emailový marketing je diametrálně odlišný od plošného emailového spamování (více jsem o tom rozepsal před měsícem v rámci podnikatelské přílohy Hospodářských novin).

50Segmentujte a personalizujte svůj emailový marketing. Situace je taková, že svým emailovým marketingem buďto zákazníka zaujmete, nebo k němu nadobro ztratíte přístup – stačí, když odhlásí odběr emailů nebo když si vaši adresu pro rozesílání zařadí do spamu. Proto je nutné emailový marketing personalizovat (statistiky hovoří o tom, že personalizované emaily jsou úspěšnější) a vhodně a dosti podrobně segmentovat (zasílat pouze ty informace, které jsou pro daného příjemce opravdu relevantní).

Dva bonusové tipy na závěr
51Vyberte si z tohoto seznamu 3 náměty, které vás zaujaly, a začněte na nich ještě dnes pracovat.

52Poznamenejte si tuto stránku do záložky a vracejte se sem pro další marketingovou inspiraci :-)

Od roku 2002 pracuji na volné noze jako marketingový specialista, copywriter a konzultant. Zaměřuji se zejména na marketing malých firem a poznatky a zkušenosti z této oblasti publikuji na serveru promarketing.cz. Více informací...