Píšete blog? Využijte tip přímo od Stephena Kinga

Píšete blog? Využijte tip přímo od Stephena Kinga

Stephen King napsal v roce 1999 knížku „O psaní“. Vychází ze svých bohatých celoživotních zkušeností s psaním a v knížce popisuje svůj styl práce, seznamuje adepty psaní s řemeslnými postupy a pravidly, které by měli zvládnout, nabízí řadu tipů, které jim mohou při psaní pomoci. Ačkoli jsou jeho rady určeny zejména autorům příběhů, řadu z nich lze aplikovat i pro psaní jiných textů – například i blogových příspěvků.

Myslím, že všichni autoři – i když třeba píší stejně jako já rádi a často – se čas od času setkávají s tím, čemu King říká „spisovatelský blok“. V seznamu úkolů na vás bliká červeně text „novinka na blog, termín: dnes“, vy sedíte před prázdnou obrazovkou textového editoru a nevíte, ze které strany se do tématu pustit. Po chvíli, kdy se vám hlavou prožene spousta myšlenek, napíšete jednu či dvě nepříliš dobře znějící věty… a logicky následuje poněkud déle zmáčknutá klávesa Del nebo Backspace. Čas utíká a vy možná zvažujete, zda se raději nepustit do něčeho jiného, snadnějšího… vždyť, konec konců, na svůj blog můžete napsat něco i zítra.

Překonejte se a pište co nejrychleji

Řešení existuje – přinutit se psát, i když to člověku zrovna moc nejde. Alespoň u mě to tak funguje. Nevadí, že text bude poněkud kostrbatý a neučesaný a že se text bude zpočátku rodit pomalu a těžce. Aby vypadal k světu, od toho jsou zde následné korektury (a než se dostaneme ke Kingovi a jeho radě, zde je jedna rada ode mne: odolejte pokušení publikovat první verzi textu hned po jeho napsání; prostě jej dopište, uložte a zapomeňte na něj. Za dva dny jej snadno upravíte do finální podoby). A další zkušenost: „spisovatelský blok“ působí jen krátce. Jakmile napíšete první dva odstavce a vaše psaní dostane rytmus, další text bude přibývat velmi rychle – a o to jde. Pište, jak nejrychleji můžete. Co se vám nebude pozítří při korekturách líbit, můžete opravit či proškrtat.

A nyní už k radě Stephena Kinga, která by mohla ve volném překladu znít následovně: Text strukturujte do odstavců. Hlavní myšlenku uveďte vždy v první větě odstavce a v následujících větách ji vhodně rozveďte.

První věta čtenáři napoví, co se v odstavci dozví

První věta odstavce tedy často plní roli titulku – říká čtenářům, o čem vlastně následující text bude. Samozřejmě se můžete sami rozhodnout, že úvodní větu odstavce nahradíte nebo doplníte vhodným titulkem, který čtenáři váš text ještě více zpřehlední. Ale o to v této fázi psaní nejde, „titulkování“ textu můžete nechat na pozdější korekturu. Pro vás jako autory je právě teď nejdůležitější, že vám úvodní věta odstavce výrazně zjednoduší tvůrčí práci, protože se prostě jen soustředíte na to, abyste v několika dalších větách úvodní myšlenku vhodně rozvinuli a v podobném duchu pokračovali dále.

Ještě jeden můj tip na závěr: pravidla jsou zde od toho, aby se porušovala. Psaní tohoto blogového příspěvku bylo pro mě čirou zábavou, protože jsem se při psaní snažil postupovat přesně podle Kingovy rady, a sledoval, zda a do jaké míry se mi to daří. V mém příspěvku je většinou první věta v dalším obsahu odstavce podrobněji rozvedena, nicméně občas se do textu vloudilo i několik postranních myšlenek, které s úvodní větou přímo nesouvisí. Ale to vůbec nevadí, důležité je, že právě dopisuji svůj text a že byl napsán velmi rychle. Určitě není v této fázi psaní optimální a na řadě míst zadrhává, ale na korektury a vylepšení bude čas nejdříve pozítří.

Díky za radu, pane Kingu.

(O tři dny později: po desetiminutové korektuře je článek připraven k publikování na blogu :-)

Související články

Jak psát marketingový plán? Inspirujte se u spisovatelů beletrie ;-)

 

Štítky:
Od roku 2002 pracuji na volné noze jako marketingový specialista, copywriter a konzultant. Zaměřuji se zejména na marketing malých firem a poznatky a zkušenosti z této oblasti publikuji na serveru promarketing.cz. Více informací...