5 základních pravidel spravování firemního profilu na Facebooku

5 základních pravidel spravování firemního profilu na Facebooku

Na Facebooku má dnes profil skoro každá firma, ale dobře se o něho stará jenom zlomek z nich. Přitom to není zas taková dřina – a pokud pro vás Facebook není klíčovým marketingovým kanálem, ani si na jeho správu nemusíte najímat žádného odborníka. Stačí totiž dodržovat několik základních pravidel a máte vystaráno. Vybrali jsme pro vás 5 z nich.

1. Nikdy nekupujte fanoušky

Úspěch vaší firmy na Facebooku se neměří počtem fanoušků. Někdy méně znamená více. Lepší 200 aktivních fanoušků se zájmem o váš obor, než 5 000 lidí, které vůbec nezajímáte a na svou stránku jste je nalákali bůhvíjak (třeba jste je koupili). Neaktivní fanoušci bez zájmu navíc snižují přirozený dosah vašich příspěvků (příspěvky se zobrazují asi 5-25 % fanoušků vaší stránky) a zajímavý obsah se tak nemusí dostat k těm, které skutečně zajímá. Pokud chcete zvýšit počet fanoušků, propagujte svoji firemní stránku nebo konkrétní příspěvky. Ale nikdy nenaleťte firmám, které vám za pár stovek prodají xxxx fanoušků denně.

2. Neprodávejte

Lidé na Facebook nechodí nakupovat. Není to Aukro. Ani Tesco. Je to sociální síť. Lidé se na Facebook chodí bavit, odpočinout si a komunikovat se světem. A vy se podle toho musíte chovat. Jakmile se vaše aktivita na Facebooku smrskne na pouhou propagaci nových/zlevněných/bůhvíjakých výrobků, tak jste se definitivně odepsali. Raději sdílejte fotky, videa a zajímavosti ze života vaší firmy nebo oboru podnikání. Vyvolávejte diskuzi, ptejte se na názor svých fanoušků. Podíl čisté reklamy na vašem profilu by měl být MAXIMÁLNĚ 20 %.

3. Buďte aktivní

Jen těžko někdo bude „lajkovat“ stránku, na které se poslední příspěvek objevil před třemi měsíci. A pokud se takový člověk přece jenom najde, asi vám nic valného nepřinese. Ještě než si firemní stránku na Facebooku založíte, jasně určete, kdo z firmy (ať už vaší nebo odborné externí) se o profil bude starat. Zda ví, čím přispívat. Platí obecné pravidlo, že profil s nižší aktivitou, než dva příspěvky týdně, je považován za mrtvý. Kdy jste naposledy přispěli vy?

4. Najděte si svůj čas

Příspěvek na firemní stránce se zobrazuje asi 3 hodiny po vložení. Pokud něco napíšete v 9 ráno a já se na Facebook připojím ve 14 odpoledne, už ho nejspíš vůbec neuvidím (nebo bude zapadlý kdesi dole na stránce). Proto vyzkoušejte psát své příspěvky v různé časy a pomocí statistik sledujte, kdy jsou nejúspěšnější (mají nejvyšší zaujetí). Aktivita na Facebooku graduje cca od 17 do 21 hodin, ale to neznamená, že toto je nejlepší čas pro vaše příspěvky. Naopak. Kdyby se tím řídily všechny firmy, mají uživatelé svoje zdi v této době tak přeplácané, že jim ani nebudou věnovat pozornost. Univerzální návod na ideální čas pro vkládání příspěvků neexistuje. Prostě to musíte zkusit.

5. Pište jako lidi

Nikdo nemá rád naškrobené texty psané rádoby odbornou postmoderní reklamštinou. Pište jako lidi. Uvolněně, neformálně – prostě řečí vašich zákazníků. A rozhodně se nad ně nepovyšujte. Sestupte mezi ně a snažte se navodit atmosféru, jako byste byli jedním z nich. Vyhněte se stokrát ohraným klišé a raději přijděte s něčím originálním. Nebojte občas zajít na hranu nebo i kousek za ni. Diskuze, kterou to vyvolá, je k nezaplacení. Řečnická otázka na závěr – proč lidé tolik nadávají a zároveň tolik čtou bulvární média?

Od roku 2002 pracuji na volné noze jako marketingový specialista, copywriter a konzultant. Zaměřuji se zejména na marketing malých firem a poznatky a zkušenosti z této oblasti publikuji na serveru promarketing.cz. Více informací...