Firemní identita – nezapomenutelná tvář společnosti

Stejně jako v nás někteří lidé dokážou vyvolat dojem osobitým stylem oblékání, přitažlivou vůní a chůzí, pevným stiskem a příjemným chováním, mohou společnosti upoutat pozornost logem, firemními barvami, stylem písma, slogany a texty, které se zaryjí pod kůži.

Co je firemní styl a komu je určen

Firemní identita je vzájemně propojený souhrn hodnot, principů, tradic, forem komunikace, způsobů prezentace vytvářejících firemní kulturu, navenek působících v podobě grafického stylu log, vizitek, hlavičkového papíru, nabídkových letáků, internetových stránek atd. Snahou je dostat firmu do povědomí veřejnosti.

lupulino-firemni-identita Obrázek 1 – Logo a web pro Lupulino

Zkuste si vyjít do města jednou v teplákách, podruhé v džínách a triku a potřetí v obleku s kravatou za hříšné peníze a sledovat, jak se na vás okolí dívá. Můžete vstoupit do nějakého luxusního obchodu a pak zajít do restaurace IV. cenové skupiny. Kde a v jakém oblečení jste zapadli? V jakém případě jste uspěli v komunikaci s personálem a ostatními zákazníky?

Image firmy má úplně stejný účinek – měla by směřovat k ideálnímu zákazníkovi, kterého si chce firma hýčkat a on touží být hýčkán právě tou konkrétní firmou. Líbí se mu její komunikace, design, firemní barvy, originalita a nevtíravá forma reklamy.

Pozitivní image tvoří hlavně dobré jméno a dobrá pověst.

Jednotný vizuální styl

Korporátní identita je vytvářena především pro potřeby klientů, o které firma stojí. Je to představa veřejnosti o firmě, které si vytváří prostřednictvím veškerých sdělení ve formě loga, textů, televizní reklamy, mailové komunikace atd. Cílem je sjednotit všechny vizuální prvky do jednotné podoby.

Grafická podoba musí ladit také s texty, aby působila přesvědčivě a nezapomenutelně. Na základě jednotného vizuálního stylu se firma odlišuje od ostatních a vytváří povědomí o značce. Spadá sem název firmy a jeho grafická podoba, logo nebo logotyp, firemní barvy, vizitky, potisky a polepy propagačních materiálů, internetové stránky. Používání firemních tiskovin se řídí grafickým manuálem, kde jsou uvedena všechna grafická pravidla (barvy, typ písma, velikost letáků a dalších tiskovin atd.)

vesely-parkety-firemni-identitaObrázek 2 – Logo a web pro Podlahové studio Parkety Veselý

Jak vzniká logo a komu jeho tvorbu svěřit

Logo je jedním z nejdůležitějších prvků firemní identity, a proto by měla firma věnovat velkou pozornost výběru grafika nebo firmy, kterým jeho vytvoření svěří. Nikdo si nepřeje, aby jeho logo kolovalo pro pobavení po internetu, protože v něm lidé vidí úplně něco jiného (často obscénního), co zadavatelé a jistě ani grafici nezamýšleli.

Vytvořením loga by se měli zabývat odborníci, kteří vědí také něco o optických klamech, dokážou v grafické zkratce vyjádřit celý příběh.

Cena by neměla být jediným kritériem. Dalším faktorem při výběru grafického studia je i to, zda dokáže vytvořit i další firemní materiály, jako jsou vizitky, tiskoviny, webové stránky apod.

loex-firemni-identita

Obrázek 2 – Logo a web pro LOEX s.r.o.

Firemní identita by měla být zkrátka loajálním zaměstnancem, který nikdy nespí, vždy se chová předvídatelně a čitelně, je připraven podat klientovi pomocnou ruku.

Zdroje

Obrázky firemních log a náhledy webů byly použity se souhlasem společnosti ArtFocus, která pro své klienty vytváří kompletní firemní identitu. Loga najdete pod značkou Artlogo.cz, weby a e-shopy pod hlavičkou Artweby.cz.

 

Od roku 2002 pracuji na volné noze jako marketingový specialista, copywriter a konzultant. Zaměřuji se zejména na marketing malých firem a poznatky a zkušenosti z této oblasti publikuji na serveru promarketing.cz. Více informací...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>