4 nejdůležitější trendy v online marketingu pro rok 2015

To, že internet dramaticky změnil způsob, jakým způsobem spotřebitelé i obchodní partneři získávají informace, ví už každý. Jak ho však při firemní komunikaci využít naplno? Co mají marketéři v B2C i B2B segmentu udělat, aby zvýšili účinnost marketingových strategií, které zahrnují on-line digitální kanály, jako jsou e-mailový marketing, content marketing (obsahový marketing) či sociální sítě?

Firmy neustále hledají postupy a strategie pro zvýšení účinnosti jejich on-line marketingu. Podívejme se, jaké jsou nejdůležitější současné trendy, jaká je situace v roce 2015.

1. Přizpůsobení pro chytré mobily a tablety je nezbytností
2. Obsah je ještě větší král
3. Čím více sociálních sítí, tím lépe
4. Personalizace na míru díky technologiím

 

Přizpůsobení pro chytré mobily a tablety je nezbytností

Kdo chvíli stál, už stojí opodál, platí také v online marketingu. Novinky v technologiích přináší zásadní změny ve způsobu, jakým uživatelé internetu konzumují informace. Nárůst používání mobilních zařízení – zejména chytrých telefonů a tabletů – mění zaběhlé způsoby kdy, kde, a jak uživatelé čtou a prohlížejí obsah na internetu.

Z tohoto důvodu je nezbytné vytvořit takové weby a aplikace, které jsou snadno dostupné pro mobilní uživatele. Jinak můžete velmi snadno ztratit zákazníky, kteří přejdou k někomu, kdo se již plně přizpůsobil tomuto trendu.

Není žádným tajemstvím, že čtení na stolním počítači je nepohodlné a že mobilní zařízení umožňují lidem vymanit se z okovů počítače a zvolit si jak prostředí, tak dobu, ve kterých budou na internetu. Někdo si zajde v polední pauze do parku na deku, někdo se ke čtení dostane až večer na gauči. Každopádně díky novým technologiím se obsah přesouvá na různá zařízení, která umožňují jej prohlížet jiným způsobem, než pro jaký byl původně publikován.

Dvacet procent Američanů má tablet a počet tabletů by měl vzrůst na 147 miliónů v roce 2015, což znamená, že jej bude mít polovina americké populace (podle studií společností Pew Research a Infinite Research). V Česku by se měl roční prodej pohybovat kolem 1,8 milionu kusů ročně.

Obsah z internetu lze konzumovat také prostřednictvím chytrých telefonů. Podle mobilních společností tvoří smartphony 80% z prodejů všech nových telefonů a celkově chytré telefony tvoří již asi 30 % z celkového počtu aktivních telefonů v české mobilní síti.

Ať už jste firma z B2C nebo B2B, pokud oslovujete potenciální zákazníky na internetu, myslete tedy na to, že musíte být dobře vidět také na telefonu nebo tabletu.

 

Obsah je ještě větší král

Již dlouho platí, že v online marketingu je králem dobrý obsah a v roce 2015 jeho význam ještě vzroste. Proto je nezbytné zapojit do použitých marketingových nástrojů také obsahový marketing neboli content marketing. Obsahový marketing je také základním prvkem koncepce inbound marketingu.

Pryč jsou dny, kdy zákazníci reagovali na klasické reklamní kampaně, a média měla monopol na informace. Díky internetu mohou spotřebitelé snadno získávat sami informace, číst si zkušenosti jiných lidí, recenze na výrobky, výsledky nezávislých průzkumů a další potřebné údaje pro svoje nákupní rozhodování.

S informacemi o produktech a službách se tak potenciální kupující setkávají ve svém rozhodovacím procesu dříve než v minulosti, kdy dostávali pouze omezené informace prostřednictvím propagačních materiálů, které jim předkládaly firmy.

Společnosti, které úspěšně přinášejí odpovědi na otázky zákazníků a dávají jim takové informace, které potřebují, lidem přinášejí významnou hodnotu. Díky tomu už nejsou ve vnímání lidí tím, kdo produkuje vtíravou reklamu, ale stávají se důvěryhodnými poradci a experty ve svém oboru. Správný obsah tak také utváří vnímání společností v očích spotřebitelů. Bližší informace o content marketingu najdete například na webu www.contentmarketing.cz.

Content marketing má také okamžitý praktický dopad na pozici vašeho webu ve vyhledávačích. Google využívá algoritmus, který upřednostňuje originální a aktuální obsah. Tvorba relevantního obsahu se tak stává pro dosažení předních pozic ve vyhledávačích efektivnější než nákup tisíců zpětných odkazů.

Podle americké organizace Content Marketing Institute patří mezi nejužívanější nástroje obsahového marketing v B2B segmentu sociální média, blogy, adresné newslettery, případové studie, videa a články na jiných webových stránkách.

A ono to opravdu funguje. Content marketing používají nejúspěšnější firmy ve vyspělých zemích a mezi mimi nechybí největší světové společnosti jako napříkald Coca Cola, Procter & Gamble, Microsoft či John Deere.

Z tohoto důvodu by obsahový marketing neměl chybět mezi vašimi marketingovými nástroji.

 

Čím více sociálních sítí, tím lépe

Ještě donedávna platilo, že pro marketingové účely se v Česku vyplatí využít ze sociálních sítí jen Facebook, popřípadě LinkedIn. Nyní se zdá, že další sociální média začínají nabírat na síle a popularitě a platformy jakou jsou Twitter, Pinterest, Google+, Tumblr a Instagram se začínají prosazovat i v tuzemsku.

Firmám se tak, více než kdy předtím, nabízí nové možnosti, jak vytvářet a umísťovat zajímavý obsah v různých formách v celé řadě médií a budovat tak komunity kolem své značky napříč více kanály. Toto rozprostření se do více komunikačních prostředí se ukazuje jako velmi zajímavá a životaschopná strategie, neboť spotřebitelé díky tomu snáze rozpoznají konkrétní firmu či značku poté, co ji zaznamenají ve více komunikačních platformách.

Mnoho společností však používá pro působení na sociálních sítích zastaralé strategie, které se soustředí jen na propagaci jejich produktů a marketingových akcí. V roce 2015 bude zjevný posun směrem k tomu, aby i prostřednictvím sociálních sítí společnosti poskytovaly uživatelům poutavý obsah, který nemusí mít vždy přímou spojitost s jejich produkty.

Co byste měli mít neustále na paměti je, že sociální média jsou lepší jako prostředí pro interakci se zákazníky, což vede ke zlepšení vztahu ke značce, než jako nástroj, který má přímý vliv na prodeje.

 

Personalizace na míru díky technologiím

Zkušení zahraniční marketéři se v současnosti nezabývají pouze online reklamou, tedy přivedením potenciálních zákazníků na web, ale také tím, jak získané návštěvníky na webu udržet, získat na ně kontakt a pečovat o ně do té doby, než něco koupí.

Přinést potenciálním zákazníkům informace v pravý čas, a přitom zajímavé a hodnotné, je klíčové, neboť asi 85 % potenciálních zákazníků na webových stránkách pouze hledá informace, ale až 70 % z nich následně udělá nákup během následujícího roku. A to buď u vás, nebo u vašeho konkurenta. Z toho vyplývá, že pro firmy je důležité tyto doposud nerozhodnuté zákazníky zachytit a udržet ve hře díky tomu, že s nimi začne komunikovat.

Zákazníci jsou však různí a spolu s tím jsou i různé jejich potřeby. Také jsou různě daleko k tomu, aby s vámi udělali obchod. Samozřejmě, že pokud má firma jen pár zájemců o svou nabídku, je možné se všemi komunikovat osobně a ručně. Pokud ovšem získá několik desítek zájemců o zboží či služby každý den, udržet všechno v běhu, aby všichni dostali ve správný okamžik, co dostat mají, je pěkně náročné. Každý den se musí posílat e-maily, dokumenty či poštovní zásilky pro jiné skupiny lidí.

Dovedete si představit, jak by vypadalo podnikání firmy, kdyby každé ráno po příchodu do kanceláře její obchodníci našli dlouhý seznam nových lidí, kteří čekají na další krok v komunikačním procesu? Na první pohled by to bylo příjemné. Nicméně je v tom velké nebezpečí. V tomto bodu většina firem přichází o spoustu zákazníků, protože s nimi nedokáže udržet komunikaci. A je to také správný okamžik, kdy začít uvažovat o řešení ve formě automatizace marketingové komunikace.

Marketingová automatizace dává firmám možnost a schopnost poskytovat účinně a důsledně správné sdělení správné osobě a ve správný čas v závislosti na tom, v jaké fázi nákupního rozhodování se nachází. Více informací lze najít například na www.marketingovaautomatizace.cz.

Díky automatizovanému systému lze odezvu zákazníka samozřejmě měřit. Vyhodnocovat míru jeho prokliků na webu, jeho reakci na emaily atd., a získat tak ukazatel, do jaké míry je angažovaný a připravený ke koupi. A věnovat čas jen těm, kteří již jsou na obchod zralí. To samozřejmě umožňuje obchodnímu oddělení pracovat efektivněji, uzavírat více obchodů a generovat vyšší příjmy.

V roce 2015 je proto načase začít uvažovat o využití platformy pro marketingovou automatizaci a získat tak extra výhodu proti konkurenci.

 

Marketingový expert, Marketingová kancelář.cz. Zabývá se zejména moderními marketingovými postupy, které vedou k vysoké efektivitě peněz vynaložených na marketing. Těmito postupy a strategiemi jsou internetový marketing, obsahový marketing a marketingová automatizace. Je autorem populární knihy Medonosný marketing.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>