E-mailový marketing nepatří do starého železa

E-mailový marketing nepatří do starého železa

Já vím, máme facebooky, instagramy, twittery, různé ‚appky‘ pro komunikaci na chytrých telefonech; je to moderní, praktické, užitečné a cool. Ve srovnání se sociálními sítěmi připomíná e-mail marketingového dinosaura z pravěku, vždyť první e-mail byl odeslán už v roce 1971, a v té době celá řada dnešních marketérů ještě nebyla na světě (já jsem výjimkou :-). Nicméně zdání může klamat; e-mail – využíváte-li jej správným způsobem – se může stát jedním z nejužitečnějších nástrojů vašeho digitálního marketingu.

Položme si otázku, co děláte častěji:

A/ komunikujete na sociálních sítích?
B/ kontrolujete své emaily a pracujete s nimi?

Není to sice jisté, ale je pravděpodobné, že se asi spíše zařadíte do skupiny lidí, která zvolila odpověď ‚B’. No, a vaši zákazníci na tom budou velmi podobně jako vy…

Lidé kontrolují své e-mailové schránky několikrát denně, nepsaným pravidlem je odpovídat na e-maily nejpozději do 24 hodin. Více než 3/4 e-mailů je podle statistik otevřeno během prvních dvou dnů po odeslání e-mailu. A jestliže nakupujete na internetu, zkuste si vzpomenout – nebyla iniciátorem některého z vašich nákupů v poslední době třeba e-mailová nabídka?

Jak na e-mailový marketing

E-mailový marketing funguje, máte-li co říct a jsou-li vaše emaily správně koncipovány a doručeny správné cílové skupině. Nikdo z nás nemá rád spam – nevyžádané obchodní nabídky, zaslané kdovíkým na naši adresu jen proto, že odesílatel někde získá rozsáhlou databázi e-mailových adres a bez vašeho souhlasu a bez znalosti toho, zda je či není pro vás zaslaná informace relevantní, vám ji prostě s minimálními náklady pošle. I když je takováto distribuce e-mailů v zásadě nelegální, protože odporuje zákonné úpravě pro rozesílání hromadné korespondence, bývá postihovaná jen ve zlomku případů. V každém případě to není směr marketingu, kterým bychom se měli ubírat, protože nás pak mimo jiné může čekat kromě právního postihu třeba také snížení reputace naší firmy a horší pověst…

Pro efektivní hromadné e-mailové rozesílky je proto klíčová kvalitní, postupně a důsledně budovaná databáze s řadou informací o příjemcích vašich e-mailů, kteří by vám měli poskytnout souhlas s tím, abyste jim svá sdělení zasílali. Nejde jen o sbírku e-mailových adres; čím přesněji budete schopni definovat svou cílovou skupinu, tím lepších výsledků docílíte, pokud jde o metriky jako open-rate (poměr otevřených e-mailů k rozeslaným) či click-to-open rate (poměr příjemců, kteří kliknuli na odkaz v e-mailu k počtu otevřených e-mailů). Jde zkrátka zejména o to, abyste dodali jednotlivým příjemcům právě ty informace, které je zajímají a jsou pro ně užitečné; prodejní nabídky by měly mít každopádně na rozesílkách minoritní podíl. Důležité je rovněž, abyste předali své sdělení v rozumném formátu – třeba i proto, že téměř polovina e-mailů je dnes otevírána na mobilních zařízeních.

Několik osobních zkušeností

Přidávám několik praktických zkušeností z webu promarketing.cz závěrem. Je řada způsobů, jak budovat e-mailovou databázi; mně se jako velmi efektivní způsob osvědčilo vytvoření e-booku (o marketingovém plánování) a jeho zaslání na adresu zájemce e-mailem. Při zaslání e-booku můžete zašktrnout políčko, zda chcete dostávat e-mailem další marketingové informace (původně byla tato možnost ve formuláři přednastavena, později jsem nechal zaškrtávací políčko prázdné; je to férovější k uživateli, a kromě toho jsem si chtěl také otestovat, jak rozdílné budou výsledky. K mému překvapení byly podobné nebo jen o něco málo horší – zájem čtenářů e-booku o zasílání dalších informací se pohybuje kolem 50%; doporučuju tedy příliš nespekulovat a nechávat políčko nezaškrtnuté. Při vytváření e-mailové databáze je také hodně důležité, aby byla subskripce co nejjednodušší, ideálně pouze e-mailová adresa (budete-li s ní dále pracovat, další data můžete zjistit a doplnit postupně). Složitější formulář s více daty zcela jistě řadu lidí odradí; jeho použití lze doporučit pouze v případě, kdy výměnou za tato data nabízíte opravdu výjimečnou hodnotu.

 

Od roku 2002 pracuji na volné noze jako marketingový specialista, copywriter a konzultant. Zaměřuji se zejména na marketing malých firem a poznatky a zkušenosti z této oblasti publikuji na serveru promarketing.cz. Více informací...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>