Ebooks – podceňovaný způsob propagace?

Ebooks – podceňovaný způsob propagace?

Ebooks neboli elektronické knihy mohou být vynikajícím prostředkem propagace na internetu – přesto se s nimi jako s marketingovým nástrojem prakticky nesetkáváme. Hovořím z vlastní zkušenosti – před dvěma lety jsem vytvořil elektronickou publikaci „Marketingový plán pro malé a střední firmy“, díky které se informace o mé práci a o webu promarketing.cz dostala do povědomí tisíců zájemců o marketingovou problematiku.

Co jsou ebooks?

Ebooks jsou knihy v elektronické podobě, které můžeme číst na různých zařízeních – na běžném PC, v mobilních PDA zařízeních či dokonce i v mobilních telefonech. Na PC se nejčastěji jedná o Adobe Acrobat (PDF) soubory nebo kompilované HTML stránky; za elektronickou knihu lze považovat v širším významu i běžné Word dokumenty (DOC).

Jak ebooks jako marketingový nástroj fungují?

Na jedné straně jsou specialisté Vaší firmy, s vynikajícími znalostmi dané problematiky. Na druhé straně jsou uživatelé, kteří hledají na internetu informace z Vašeho oboru. Ebook se může stát nástrojem, který dá tyto strany dohromady.

Ebook by měl být proto zaměřen obecněji – spíše na poskytování informací a podporu a předávání know-how, než na propagaci Vašich výrobků. Je důležité, aby zaujal dostatečně široký cílový segment zájemců. Věnujte pozornost titulu publikace – zvažte, podle jakých klíčových slov budou zájemci na internetu vyhledávat a snažte se tato slova implementovat do názvu publikace.

Snažte se čtenáře nezklamat – poskytněte jim maximum informací. To platí zvláště u kompilací HTML stránek, kdy i krátký text může být přeložen do EXE formátu velikosti několika set kB. Čtenář pak může být zklamán tím, že si stáhl relativně objemný soubor s minimem informací.

Získávání podkladů pro ebook nemusí být vždy časově náročné. V mnoha případech jsou podklady v surové formě již k dispozici – v podobě různých firemních brožur, prospektů, textů, webových stránek.

Pokud jde o nástroje, kterých je možné pro tvorbu ebooks použít, je jich opravdu spousta – od komerčních, přes shareware až po freewarové nástroje – záleží na Vašich preferencích. Já jsem pro svůj ebook použil jednoduchý freeware SbookBuilder, který si můžete v nejnovější verzi stáhnout ze stránek autora.

Ebook „Marketingový plán pro malé a střední firmy“

Základem této elektronické publikace se staly články, které jsem již dříve publikoval na serveru proMarketing.cz. Díky tomu byla pracnost přípravy ebooku minimální.

Ze statistik serveru jsem brzy po publikování zjistil, že ebook je nejčastěji stahovaným dokumentem a že je pro návštěvníky stránek velmi zajímavý. Rozhodl jsem se proto podpořit jeho další šíření umístěním publikace na server www.slunecnice.cz, do sekce E-books. Výsledky, se kterými se můžete seznámit zde, předčily má očekávání. Během dvou let si publikaci stáhlo více než 4000 zájemců. A dalším – zřejmě ještě významnějším – faktem je, že se odkaz na tento ebook dostal na přední místa ve vyhledávačích při zadání klíčových slov „Marketingový plán“:

Doufám, že jsem Vás o výhodách ebooks přesvědčil, a že formu této poněkud netradiční propagace zvážíte. A pokud byste na přípravě svého ebooku chtěli se mnou spolupracovat, dejte mi vědět ;-)

Od roku 2002 pracuji na volné noze jako marketingový specialista, copywriter a konzultant. Zaměřuji se zejména na marketing malých firem a poznatky a zkušenosti z této oblasti publikuji na serveru promarketing.cz. Více informací...