Za kolik prodáváte?

Za kolik prodáváte?

„Není pochyb o tom, že tvorba cen je uměním,“ píše se v novém článku s názvem „Nízká cena není pokaždé zárukou velkého prodeje,“ který vyšel na serveru Podnikatel.cz. S názorem, že je cenotvorba uměním, bych si dovolil nesouhlasit (podle mě jde spíše o nalezení nejvhodnější metodiky), ale jinak článek stojí za přečtení – zejména, pokud vás zajímají metody tvorby cen.

Několik mých poznámek:

  • Stanovujte cenu podle několika metod, tedy nejen např. podle nákladů.
  • Velcí hráči na trhu mají zpravidla nižší náklady i nižší ceny – dané jak hromadnou výrobou, tak i svou velkou vyjednávací silou na trhu. Budete-li jim chtít konkurovat pouze cenou založenou na kalkulaci vašich nákladů, nemáte zpravidla šanci – vaše cena bude pravděpodobně vždy vyšší.
  • „Rozumná“ přirážka k nákladům není vždy nejšťastnější řešení. Možná se okrádáte o zisk – zákazník by třeba váš produkt koupil i za cenu výrazně vyšší.
  • Pokud je to možné, cenu testujte v několika cenových hladinách a vyhodnoťte, jaká úroveň je pro vás optimální.
Od roku 2002 pracuji na volné noze jako marketingový specialista, copywriter a konzultant. Zaměřuji se zejména na marketing malých firem a poznatky a zkušenosti z této oblasti publikuji na serveru promarketing.cz. Více informací...