Malá úvaha o podnikatelských začátcích

Malá úvaha o podnikatelských začátcích

Chcete-li uspět v podnikání, musíte mít nebo získat dva typy znalostí. Možná to není úplně korektní pojmenování, ale já jsem si je nazval „hard“ a „soft“.

Do oblasti „hard“ znalostí spadá vše, co předepisuje legislativa, a co musíte dodržovat a plnit, abyste vůbec mohli podnikat – tedy řídit se živnostenským zákonem, účetními předpisy, daňovými zákony a další legislativou potřebnou pro vaše podnikání. Osvojení těchto znalostí je nutnou, nikoli však postačující podmínkou úspěchu.

Do oblasti „soft“ patří znalosti, které sice legislativa přímo nevyžaduje, ale bez kterých se v podnikání neobejdete – jako je například plánování, řízení prodeje a marketingu, znalosti finančního řízení nebo personalistika. Moje zkušenost je taková, že začínající podnikatelé často tyto oblasti opomíjejí a soustředí se hlavně na „vyřizování papírů“ potřebných pro podnikání, s tím, že samotné podnikání už zvládnou. Dělají tak velkou chybu – v horším případě přichází kruté vystřízlivění, v lepším případě pak podnikání nějak funguje – ovšem se „soft“ znalostmi je možné dosáhnout daleko lepších výsledků a výrazně omezit podnikatelská rizika.

Internet je neocenitelným zdrojem informací, ovšem zatímco zde pro „hard“ oblast najdete řadu cenných a aktuálních informací (příkladem může být web jakpodnikat.cz), prakticky orientovaných informací ze „soft“ oblasti naleznete na českém webu poskrovnu.

Jaké máte tedy možnosti k získání potřebných „soft“ znalostí? Ovládáte-li angličinu, najdete v tomto jazyku na webu opravdu řadu zajímavých informací (pro orientační překlad můžete případně využít překladače Google). Školicí kurzy jsou jistě zajímavou, ovšem zpravidla také nákladnou alternativou; kromě toho není vůbec snadné vybrat si ze široké nabídky kurz přesně podle představ. Naštěstí ale vychází i dost zajímavé podnikatelské literatury, chce to jen investovat svůj čas a přimět se ke studiu.

Od roku 2002 pracuji na volné noze jako marketingový specialista, copywriter a konzultant. Zaměřuji se zejména na marketing malých firem a poznatky a zkušenosti z této oblasti publikuji na serveru promarketing.cz. Více informací...