A/B testování – aneb využívejte toho, co funguje lépe

A/B testování – aneb využívejte toho, co funguje lépe

A/B testování je metoda, kdy na malém vzorku zákazníků porovnáváte výsledky dvou verzí marketingové či prodejní nabídky, abyste zjistili, která je účinnější. Nejčastěji se tato metoda používá v oblasti direct mailů nebo při propagaci na internetu.

Dejme tomu, že připravujete leták s akční nabídkou, který plánujte distribuovat několika tisícům potenciálních zákazníků. Připravíte tedy nejprve dvě verze letáku, které se mohou lišit například hlavním sloganem, grafickým ztvárněním, časovým omezením nabídky apod. Jedné skupině zákazníků – řekněme dvěma stovkám lidí – doručíte leták „A“, druhé skupině leták „B“. Podle odezvy si pak vyberete pro finální distrubuci variantu s vyšší úspěšností. Předpokladem je samozřejmě schopnost změřit a vyhodnotit, kterou variantu nabídky zákazník využil.

Výhody A/B testování jsou zřejmé: zjistíte, která varianta funguje lépe, takže budete své peníze investovat do této kampaně efektivněji. Kromě toho si budete moci spočítat nebo alespoň lépe odhadnout, jaké výsledky vám tato kampaň přinese.

Od roku 2002 pracuji na volné noze jako marketingový specialista, copywriter a konzultant. Zaměřuji se zejména na marketing malých firem a poznatky a zkušenosti z této oblasti publikuji na serveru promarketing.cz. Více informací...